2007-05-25

Övergrepp...

Nu har det hänt igen... tyvärr... och jag blir så fruktansvärt arg och ledsen... Jag hörde om detta redan igår på radion... men har inte riktigt kunnat bestämma mig för... om jag faktiskt skulle skriva nått om detta avskyvärda eller inte... men jag kan nog inte låta bli...

Sånt här händer tyvärr alltför ofta... inom olika typer av barn- och ungdomsverksamheter... och denna gång har tyvärr turen kommit till scouterna... en scoutledare har gripits av polisen... för flera fall av sexuella övergrepp på unga flickor...

Det känns så fruktansvärt onödigt att vi fortfarande ska drabbas av dessa sjuka människor... oavsett inom vilken av alla de tänkbara fritidssysselsättningar som vi låter våra barn delta i... fotboll, gymnastik eller scouting...

En dag som denna är det knappast, med bibehållen stolthet, man kan eller vill säga att man är eller har varit scoutledare...

Läs mer här: Aftonbladet och Svenska Scoutförbundet

När ska folk lära sig att hjälpa till... så vi snabbt kan upptäcka dessa sjuka och ljusskygga människor... idagsläget får t.ex. vi inom en scoutkår inte begära utdrag ur polisregister för blivande ledare...

Det är väl därför tur... att sånt numera i alla fall sker regelmässigt för de som ska arbeta inom skola och barnomsorg...

Inte konstigt att den här typen av sjuka människor då söker sig till föreningslivet i stället... där kontrollen är obefintlig !

Nu har jag sagt mitt... i detta ämne...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det är inte roligt. Jag skrev ett inlägg om det igår eftersom jag alltid tar illa vid mig när det handlar om övergrepp, och då speciellt när det är en scoutledare som är förgriparen. Det var ju precis så jag själv blev utsatt och som jag också beskriver i boken. Hur som helst. Jag tittade lite på dina foton från den 22 maj och de var verkligen fina. Gillar speciellt ljuset och skärpedjupet på den lilla ungen. Ha nu en trevlig och förhoppningsvis avkopplande helg. Varma hälsningar Thor-Björn

Anonym sa...

Ja, vart är världen på väg.....
Just ja (till nåt helt annat nu alltså!) ett Sigma 70-300 objektiv är det jag skaffat mig! :)
/M

Anonym sa...

hej de har pågått en vild debatt på AB's blogg om sidan pedofil.se...vi är ett par som gör vad vi kan för att få denn sida släkt men tyvärr har vi inte lyckas...mer än i 24 timmar.. här kommer en av alla länkar http://blogg.aftonbladet.se/7326/