2007-05-18

Inte på spåret...

Jag tycker reklam numera kan vara ganska så kul... riktigt rolig och fyndig... och numera väljer reklammakarna dessutom ofta bra musik till reklamen... antingen en gammal klassiker med en känd artist... eller, i vissa fall... en helt nykomponerad låt av någon relativt okänd artist... och i några fall har de då fått en hitlåt tack vare reklamen...

Frågan är nu om inte SJ (Statens Järnvägar) ändå har gjort en aning lite galet... eller åtminstone deras reklambyrå...

Såg en av deras senaste och nyaste reklamfilmer på TV igår... där en kille inte precis har sin allra bästa dag... och upptäcker att han nog glömt biljetten till tåget... allt detta till bandet Boomtown Rats gamla klassiker "I don´t like mondays"...

Tanken, som reklambyrån hade, var säkert att ha en "kul låt" om hur jobbiga måndagar kan vara... MEN, nu har de tydligen totalt missat bakgrunden till varför låten skrevs...

Den skrevs med anledning av att den 16-åriga Brenda Spencer, måndagen den 29 januari 1979, öppnade eld med ett gevär mot lärare och barn... på Cleveland Elementary School i San Carlos, dödade 2 och skadade 9 personer... (läs mer här)

Tycker nog inte att SJ och deras reklambyrå valt ut riktigt rätt låt denna gång... eller vad tycker ni ?

Dags att jobba... tittar in lite senare...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Aj! Det var nog inte genomtänkt precis som du säger. Men kanske det kan vara så att folk inte är medvetna om hur låten kom till, då blir nog tolkningen att han ogillar måndagar.
Jag önskar dig en fin fredag!

Anonym sa...

som annelie skrev så känner nog de flesta inte till historien bakom låten idag. men för oss som gör det får kopplingen som sj gör i sin reklam ganska ominösa undertoner. det kan i vårt stressade samhälle räcka med en så enkel sak som att man missar ett tåg för att det ska slå slint.