2007-05-03

Inte en bild...

Sitter här och funderar lite... det var ett tag sedan jag var ute med kameran... och jag saknar det, jag behöver nog lite tid att "smyga" omkring... och samla små fotografiska intryck av den tid och det liv jag lever i... att granska och uppleva...

Kanske kan helgen som kommer innebära en chans... för det är nog faktiskt ett behov, lika starkt som mitt skrivande... att få ta bilder av verkligheten, bilder som kan leda till eftertanke... eller kanske bara uppskattas för sin skönhet...

Jag utger mig ju knappast för att vara någon mästerfotograf... det finns många som är så oerhört duktiga och jag har en hel del kvar att lära... men jag uppskattar givetvis alla fina kommentarer jag får av er när det gäller även mina bilder...

Jag försöker lyssna, lära och förstå... tittar ofta runt bland bloggar med mycket bilder... och det är alltid lika roligt att se hur en person valt just sin bild... och vad den står för...

Man brukar ju säga att "En bild säger mer än 1.000 ord" och visst är det så, en bild förmedlar känslor, tankar, ord och så mycket mer än bara ord i sig själva...

Kanske är det därför... vi så ofta använder liknelser och aforismer i texter vi skriver... för att den som läser ska få en bild framför sig...

Får man det... ja, då kan man se vad orden försöker beskriva eller förmedla med bara bokstäver... till synes enkla ord... men, som med en bild skulle betyda ännu mer för den som läser...

Att bara läsa, att bara höra eller att bara se... ger inte helheten... det är kombinationen som är bäst... då blir upplevelsen total...

Bara några små funderingar och synpunkter... en torsdag...

Ha en bra dag !!


Foto: Tierra

2 kommentarer:

Anonym sa...

Som vanligt så skriver du bra..
Och bilderna ja det är dom som intresserar mig mest eftersom jag fotograferar jämnt och ständigt.. Man kan ju även få tips av andra.. Önskar dig en bra dag.. Nicki som smitit från bloggerivärlden
Kram

Anonym sa...

ja, det är kul att flumma runt lite och plåta ibland, få ett litet annat perspektiv på saker och ting. Kanske se sånt man annars inte ser.
Och ja, ibland få ihop det med nån text till.
Dessutom tycker jag att du tar jättefina bilder!
=)