2007-05-10

En gammal cykel...

Till synes helt övergivna står de där... intill varandra... med färgerna urblekta av solens strålar... av vindens påverkan... och de gångna vintrarnas snö... fyra gamla cyklar...

Ingen som bryr sig om dem... ingen som putsar dem eller oljar in deras rostiga kedjor... de är helt utlämnade åt väder och vind...

Det är nog så vi ibland även behandlar människor i vår omgivning... vi underlåter att bry oss... undviker att ta hand om... drar oss för att hjälpa till... när det är just allt detta som behövs allra mest...

På samma sätt måste vi lära oss att ta emot... inse att de finns de som vill oss väl... som bryr sig... som är våra vänner... och ta emot det stöd, den hjälp och den värme vi faktiskt kan få... när den så väl behövs... i motgång eller motvind...

Förtroende & tillit byggs upp under lång tid... det är inget man bara slänger åt sidan... eller ställer undan som en cykel... när den börjar bli gammal och sliten...

Vänner behöver alla... och det är i prövnigens stund de behövs som allra mest... att då vara den som, antingen ger... eller den som tar emot... kan vara svårt... men man får inte ge upp... man måste vara lyhörd... försöka lyssna och förstå...

Det är det en gammal vän är till för... och inget kan ersätta den tillit som byggts upp i denna vänskap... under en lång tid...

Vad vill jag då ha sagt med allt detta ?

Jo, jag vill uppmuntra och tacka de som jag anser vara mina vänner, en del väldigt goda vänner sedan lång tid... andra relativt nya... och jag vill också säga att... tveka inte att säga till, jag är en vän... den dag det behövs... för den kommer...

För även om jag många gånger kännner mig som en riktigt gammal cykel... undanställd i ett hörn... så kan jag hjälpa er med transport någonstans... om jag bara får lite omtanke och olja i retur....

Ha nu en riktigt bra dag !


Foto: Tierra

1 kommentar:

Anonym sa...

så himla fint tänkt och skrivet.
ja, alla är vi nog de där gamla rostiga cyklarna...men som ändå finns där och som vill hjälpa till.

kram på dig och ha en fin torsdag och en trevlig helg. (för den e ju inte långt borta nu)

- vonkan