2007-03-01

Kära dagbok...

Jaha... torsdag morgon igen... och en ny månad... vilket inte helt oväntat ledde till att mitt inpasseringskort slutade fungera, igen... och så blev jag lite sen hit...

Att det ska vara så d-la svårt att få det förlängt... var 3:e månad...

Nog om det för nu... får lov att lösa det under dagen, genom ett litet samtal med min uppdragsgivare... men ett irritationsmoment är det, varje gång det händer...

En vecka har gått... saker & ting ser ljusare ut... men allt får ta sin tid, ingen orsak att driva på... åt ena eller andra hållet... tiden får utvisa men det går åt rätt håll...

Jag satt just och pratade med en kollega, över en kopp kaffe, om vilken enorm utveckling det varit på datorsidan... från slutet av 80-talet och framåt... tänk bara på alla program man använde förr, som idag inte ens längre existerar... Lotus 1-2-3, Wordperfect m.fl.

Tänk också på hur det var när Internet kom, när man satt med långsamma och stora "lådor" till modem över telefonlinjen... i den fantastiska hastigheten av 2.400 kb/s... eller lite senare när man äntligen kunde komma upp i 14.400 kb/s...

Ja, det har verkligen gått framåt... undrar hur det kommer se ut om några år ? Med nuvarande utvecklingstakt kommer vi säkert, precis lika naturligt som med TV, tvätt- och diskmaskin, att ha en egen inbyggd server i ett litet utrymme där hemma...

Den givetvis är uppkopplad mot Internet, innehåller en massa lagringsutrymme, sköter om centrala utskrifter, hanterar e-post, lagrar musik & filmer och ger oss TV digitalt från hela världen...

Spännade är det och det är kul att fått vara med på resan, att få se allt detta... och ändå har vi antagligen bara sett början...

Just det, tänkte på att mina inlägg om löneförhöjningen igår, kanske lät lite som... hur ska jag säga... skryt... men faktum är, precis som jag också försökte säga, att jag har inte fått någon löneökning alls på 5 år eller mer... och jag låg nog lönemässigt efter en hel del av mina kollegor...

Dessutom, jag har en bakgrund inom sjukvården för länge sedan och är det några som verkligen skulle behöva rejäla lönelyft... ja, då är det alla de som jobbar inom vård & omsorg... det är faktiskt lite sjukt att man får mer betalt av att jobba med maskiner... än att jobba med människor...

Ville absolut inte skryta eller "skriva någon på näsan" när det gällde detta med min nya lön... det finns som sagt många som egentligen skulle vara värda ett sånt lönelyft mer än jag... men visst blev jag glad, det måste ju erkännas...

Hmmmm... nu blev det många ord och en lång text igen... inte mycket att göra åt nu... för nu ska jag i alla fall sätta fart med dagens uppgifter... där uppgift nummer 1 blir att lösa detta med mitt inpasseringskort... dags för ett mail...

Hoppas ni får en bra dag... i gråvädret !

1 kommentar:

Isprinsessan sa...

När det går bra för en omtänksam person så kan det omöjligt bli skryt. Du sliter och jobbar så ditt lönelyft ska du inte be om ursäkt för, men jag håller med dig om det absurda i att de som arbetar med människor borde ha mest betalt av alla.

Och ditt filosoferande om it-teknikens framtid... eftersom jag inte alls är uppdaterad på vad som finns så blir det lite knasigt ibland... var in på en av de stora elektronikhandlarna och frågade efter en trådlös usb-hubb. Stora frågetecken fick jag till svar... och när jag förklarade (på mitt sätt) vad jag var ute efter så skakade de bara på huvudet och sa att det finns inte - ännu!

Ha det gott
a.