2007-03-21

Yin & Yang...

Idag är det vårdagjämning... vid vårdagjämningen är dagen lika lång på hela jorden. Efter vårdagjämningen blir dagen längre på norra halvklotet än på södra halvklotet.

En sorts balansakt i universum denna dag... lite som Yin & Yang...

Man har för länge sedan hört om Yin och Yang, den där kinesiska, runda symbolen till hälften svart och till hälften vit, fast i det vita fältet finns en liten svart prick och tvärt om.

Det vill säga att det inte finns något absolut... utan alltid med lite av sin egen motsats... som det kvinnliga i mannen och det manliga i kvinnan.

Yin står för mörker, kvinnlighet, passivitet, jorden, vänster sida, kroppen... medan Yang står för ljus, maskulinitet, aktivitet, himlen, höger sida, psyket o.s.v...

Dessa är dock bara symboler, vi är alla blandningar...

Allt är blandningar, det är det symbolen vill visa...


Ha en skön kväll !

4 kommentarer:

Anonym sa...

jag ser att du också börjar blomma ut...ja nu är det dax...kramar /Anna-karin

Anonym sa...

Hej Tierra.. Fler som är lite sena av sig.. Du har ju hunnit göra flera nya bloggar efter utmaningen:-(
Men i alla fall Jag älskar också sill..
Samlar på pennor och Nyckelringar.. Och självklart hade jag velat leva under medeltiden..
Och glass nej vet inte varför jag inte gillar det.. kan pina i mig några på sommaren när det är varmt..
Långtradare nej det vill jag inte men helikopter pilot var inget skämt.. Fullt allvar..
Brukar inte ställa upp på sånt där men gjorde det för en gångs skull..
Håller fortfarande på med din utmaning om 100-lista får se om jag får till den någon gång :-)
Önskar dig nu en fin helg.. Kram Nicki

Anonym sa...

Jaha du..
Kvinnligheten hamnade med mörker och passitivitet..*fnys*
Skulle bra gärna träffa den person en som bestämde det *skrattar*
Jag är kvinna och varken mörk eller passiv *fniss*
Skojjar bara lite.
Jag älskar Yin o Yang symbolerna.
Tror jag ska försöka få med en vacker sån i nästa tatuering.
NÅGON gång i framtiden.
Ha det bäst
Cinapina

Ninaw sa...

Ja,handlar oxå om det faktum att ur ljus föds mörker och ur mörker föds ljus. Utan mörker kan inget ljus födas. Allt har sin mening. Hade jag bara upplevt ljus så hade jag inte förstått att det var ljus jag upplevde osv. Måste ha det båda för att det ska finnas balans, för att vi ska kunna se det andra.. eh.. flummigt men sant.

Brukar försöka tänka på det när jag är lite ledsen.