2007-01-04

Fin liten text...

Ängel med påmålade vingar

Runt omkring mig fanns en grönskande skog
och en stilla porlande bäck.
Min värld var vacker men händelselös.
Folk brukade stanna upp och titta på mig, jag tittade tillbaka.
De beundrade mig visst, mig och mitt hem.
De sa att det var nånting särskilt med mig.
Jag var en ängel, sa de till sina barn.
Alla som såg mig sa att jag kunde göra vad som helst,
jag som hade vingar
En kväll i fullmånens ljus
bestämde jag mig för att pröva hur de bar mig.
Jag steg ur tavlan och stod på kanten,
såg att världen var nog min ändå.
Jag log och kastade mig ut men föll handlöst ner till golvet.
När solens första strålar letade sig in genom fönstret
vaknande jag upp,
tillbaka där jag alltid stått.
På min ena arm var färgen lite avskavd.
Nu sade folk att jag var värdelös.
Alla sade det inte, men många.
Jag var så ledsen, jag ville ju flyga.
Som fåglarna jag såg på himlen varje dag.
Varför kunde inte jag?

Jag hade glömt att jag bara hade påmålade vingar...


- - Okänd författare - -

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken fantastisk text..
Får knottror på armarna till och med..
Kram C