2007-01-25

Att tänka på...

Jag satt uppe ganska sent och kollade lite på TV i går kväll...

Såg på programmet "Drevet" i TV4, vilket bland annat handlade om problemet med den organbrist vi har i Sverige... när det gäller organ för transplantationer...

Man fick se ett reportage om en liten hjärtsjuk 9-årig flicka (länk) som går och väntar på att få ett helt nytt hjärta... utan vilket hon sannolikt kommer dö... snart...

En mycket gripande berättelse om hennes och föräldrarnas kamp och jag tycker därför att detta förtjänar att uppmärksammas...

Vi har som sagt STOR brist på organ i Sverige och jag vill nu passa på att, återigen, uppmana er alla att GÖRA ER VILJA KÄND.

Oavsett om ni är för eller emot transplantationer... gör ett besök på Livsviktigt.se och anmäl hur ni vill ha det...

Jag har sedan flera år tillbaka anmält att jag är FÖR att organ tas till vara, OM jag skulle råka ut för något som gör att jag inte överlever.

Fundera lite hur ni vill ha det och ta ställning !

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm vet inte hur jag ställer mig ännu.. Får tänka på det..
*blombergskan*

Anonym sa...

Har haft ett kort i plånboken som talar om vad dom fick ta...
Då sa jag allt utom hjärtat,hade någon känsla över att själen skulle gå till spillo eller nåt sånt.
Sen hände det en tragisk grej och kortet togs ut.Min systers bästa kompis var tvungen att få nytt hjärta. Hon fick det,överlevde och mår toppen bra.Har startat egen firma osv. men sen dess har inte kortet kommit tillbaka.Tyvärr
Verkligen ett bra inlägg,det får en att fundera.Ska väl tacka kanske för påminnelsen.Dags för att åter igen ta ställning.
Ha en bra dag
Annelie

Anonym sa...

Jag har sedan flera år tillbaka ett kort i plånboken, där jag kryssat i JA-rutan - och, IGÅR, gick jag in & registrerade mig i Donationsregistret.
Håller helt med de som säger "kan man tänka sig att ta emot, ska man även kunna ge"!
Dessutom är det skönt för ens anhöriga att inte behöva fatta beslut för eller emot, om den da'n kommer. Det är MITT beslut oavsett vad andra tycker & tänker. =)
Sköt om dig vännen!
Kram-kram!
;)

Anonym sa...

Hallå vännen !!

Jag har också registrerat mig, för ett antal år sedan, att jag donerar organ efter min bortgång. Och att de även får forska "på mig"

Vilken rolig grej det där med Snap...Häftigt att se en förhandsgranskning av vad länken leder till =)

Coolt !

KUL!! att du ska åka iväg en sväng.
Jag är jätte glad för din skull !!

Känner själv att jag skulle vilja åka nånstans.

Kram på dig snutt ....Trevlig helg om jag inte hör av mig igen senare/i morron.
, vonkan

Anonym sa...

Ja usch, det är slappt att inte ha fixat det där med eventuell donation.
Måste tyvärr erkänna att jag är en sådan slapping.
Tycker att det är ganska självklart att låta ev användbara organ "gå vidare" fall det skulle komma till det.
Om man inte skrivit nått, är det de anhöriga som avgör väl?
De borde veta vad jag tycker i frågan, tror jag.
Får försöka göra nått åt det där.
Men uj, just nu klickar jag runt och hälsar på hemma hos folk och får bara sämre och sämre samvete . . .

Annika sa...

Har haft donationskort i plånboken i många år och är även registrerad i donationsregistret sen lång tid tillbaka. Vill inte att mina anhöriga ska behöva fundera på det. Fast de vet å andra sidan vad som gäller. :0)