2007-08-15

Växelverkan...

Framför mig ligger ett virrvarr valbara vägar... men det blir allt mer tydligt att jag är på rätt spår... rätt för mig och med tålamod kan de leda till rätt destination... men det finnas många stationer utefter spåret... under resans gång... och mycket kan hända...

Livets räls är inte alltid raka... här och där dyker en växel upp och då måste man välja vilket spår man ska följa... ibland löper spåren helt parallellt... långt och länge... andra gånger viker spåret av åt ett helt annat håll... och följer inte alls de logiska och förnuftiga vägarna...

Trots att vi lever i en modern... och ytterst datoriserad tid... så finns det ingen annan än man själv som kan lägga om växeln... ingen automatik... ingen som sköter det åt en...

Uppförsbackar finns det dock... och nerförslut... det kommer man inte undan ens när valet av spår är gjort... men kan man bara hitta kraften att driva loket framåt... så kommer uppförsbackarna kännas lägre... och man passerar nerförsbackarna snabbare...

Det är ett långt spår... livet... det börjar många år innan det slutar... och vägen kommer kantas av olika val... man kan inte köra för fort... då riskerar man spåra ur helt... och inte för långsamt... då kommer man aldrig någonstans...

Just nu närmar jag mig ännu en växel... och även om jag inte kan få hjälp att lägga den i rätt läge... så kan det vara skönt att veta, att man inte är ensam om att vara ute på resande fot... på livets spår...


Foto: Tierra

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vädigt poetiskt och fint sagt, Tierra, det är så sant så sant som du beskrev.

Ha en underbar dag
Bästa hälsningar/Magnus

**MY LIFE** sa...

Ja du har så rätt. Slingrigt, krokigt, växlar kors o tvärt o sen backar på det..
Men man kan inte annat än *tuffa på*
Jag är säker på att du kommer in på helt rätt spår om inte allt för länge. Tålamod brukar löna sig.
Vet fler som är på tåg utan att veta destinationen.. Sitter här och hoppas att alla kommer fram dit dom ska utan för mkt problem på vägen.
XENA

Anonym sa...

Vilken underbar metafor!!!

Ha en go´kväll!!!

Anonym sa...

Va härligt beskrivet. DEt är ju precis så det är.Jag hoppas du är inne på rätt spår och att uppförsbackarna inte är så branta.
Ha en god natt/kram

Ninaw sa...

Nej, där är vi alla. (På livets spår)

Skoj att du fotade på bröllop för ett tag sen! Det är ett ärofyllt uppdrag! Men som sagt ljuset är det som gör uppgiften lite svårare. Ännu mer när man ska filma. Men vi får väl se.. ;)

Ha det gott och Kram! /Nina

Milla sa...

Jag instämmer med alla, så poetiskt skrivet och metaforiskt. Det kan vara bra att reflektera över var på spåret man finns just nu ... för att finna ut att det kanske kommer en annan växel snart. Eller en solkurva.

Ella sa...

Du skriver alltid så vackert. Det är ett nöje att läsa. Gissar att dina bilder är lika vackra.