2007-08-17

Hänsyn & respekt...

Jag fick en liten tankeställare nu på morgonen... när jag såg en kommentar från igår... i ett av mina inlägg...

Av någon anledning tror jag de flesta av oss förutsätter en massa saker när vi skriver här i våra olika bloggar... och tyvärr tror jag vi faktiskt missar en sak... en ganska viktig sak...

Vi tänker inte på att alla som läser eller skriver bloggar inte alltid gör det med samma förutsättningar... att det faktiskt finns de som har olika typer av funktionshinder, handikapp eller sjukdomar...

Det måste vi respektera...och om det går, även försöka underlätta... kanske t.ex. använda färger på sidan som är mer lättlästa... kanske beskriva bilder med text o.s.v...

Kanske finns det andra saker också... som man kan göra för att underlätta... lämna gärna kommentarer eller tips om ni vet något...

Jag har hört talas om olika typer av programvaror till datorn... som hjälper användaren att "se & läsa" en sida på Internet... men jag vet inte exakt hur de fungerar och om det finns sätt som underlättar för dessa program... när någon besöker en viss sida... eller blogg...

Visst skriver man bloggen för sin egen högst personliga skull... men, det kan ju aldrig vara fel... om fler, oavsett fysiska förutsättningar, kan ta del av ens tankar och vardagliga funderingar... eller hur ?

Nej, måste jobba vidare nu... varit en något stressig förmiddag med flera möten... och det är skälet till att denna, dagens första blogg... blivit så ovanligt sen...

Ha en fin fredag !


Foto: Jan Delden / Pressens Bild

BloggRegistret.se

Inga kommentarer: