2007-08-07

Kära dagbok...

Usch... vaknade med ett ryck av klockradion i morse... sovit otroligt dåligt i natt av någon anledning... och ryggen värkte...

Ut med på hunden som vanligt... och jag klev ut i ett tjockt, fuktigt och vitt täcke... hela bostadsområdet var insvept i tjock och klibbig dimma... och plötsligt kom den där höstkänslan över mig...

Kvällarna är ju också mycket mörkare nu i augusti... och det märks allt tydligare att vi obönhörligen snart kommer ha hösten här...

Visst, vi hade en väldigt solig & varm dag igår... och det blir nog så idag också vad det lider... men ändå, jag har så enormt svårt för hösten... och när det blir mörkt och blött... då kommer ångesten krypande oavsett jag vill det eller ej...

Jag pratade med en vän igår... om att vara livsnjutare... konstigt ord egentligen... och vad krävs egentligen för att NJUTA av livet ?

Är det att ha mycket pengar ? Att man bor fint ? Att ha någon man älskar och som älskar en tillbaka ? Att ha ett roligt och stimulerande arbete ? Att ha många vänner eller kanske bara några få ?

Att man är ung ? Att man får uppleva mycket saker ? Att man är glad & lycklig ? Att man är frisk ? Eller är det nått helt annat...

Måste man ha ALLT eller räcker det med något av ovanstående ?

Ja, jag vet faktiskt inte... det enda jag definitivt vet... är att pengar INTE är allt... visst är de nog bra att ha, men man blir inte lyckligare eller en större livsnjutare bara för att man har mycket pengar... på sin höjd kan det underlätta lite...

Vänner är nog viktigast... kanske kärlek... med dessa två saker... så får man nog ut det mesta av livet...

Problemet är bara en sak... att livet är lite för kort... när man väl fått erfarenheten och VET VAD man vill med livet... ja, då har ju halva tiden redan gått...

Gäller att inte ge upp då... att behålla tålamodet... och modet... att bryta mönster och att våga chansa... att tro på LIVET och att trots allt FÖRSÖKA NJUTA av det... det är nog att vara en LIVSNJUTARE...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att det hanldar om, som jag skrivit i ett tidigare inlägg hos mig, att kuna se de små, vardagliga sakerna i livet och att kunna njuta och uppskatta dessa, det är dessa små saker som gör livets storhet...

Ha en bra dag!

**MY LIFE** sa...

En livsnjutare tar till vara stunden, ögonblicket..
Ser den vackra himlen och fåglarna som flyger fritt..
För livsnjutaren är det viktigare att njuta av stunden att älska och vara älskad än att var BÄST eller snyggast.
XENA

Anonym sa...

Hej vännen.
Livsnjutare dom är människor som verkligen kan plocka ut godbitarna ur livet och suga på dom, känna dom och verkligen uppskatta dom.
dom springer inte i 130 förbi och råkar missa dom.
vilket dom flesta människor tror jag gör...kram och grattis i efterskott..en annan blev ju 40 i sommar men det är ju bara beklaga...Anna-karin

Anonym sa...

Jag skulle nog vilja sätta in en livsnjutare så här i stora drag:
Nöjd med vad du åstakommer, nära vänner du kan lita på, trygghet i vad man gör, familjen så klart, se dom små sakerna att glädjas åt.
Pengar är tyvärr en sak som följer en hela livet, men kan göra saker som underlättar vardagen, även små ting, som får till följd att man kan kanske njuta mer av tillvaron därav njuta lite mer, lever man på marginalen hela tiden är det en stress som gör att man missar mycket. det är som du säger att när man kommer upp i en viss ålder har man förhoppningsvis inte denna jakt på statusprylar som man tror förhöjer livsnjuteriet en liten stund, jag tror det är att hitta en balans av allt det man värdesätter mest i livet som gör att man kan kalla sig en livsnjutare helt enkelt.
Ha en bra fortsättning på kvällen, och tack för inlägget av "veckan bild" det värmde.
//Magnus

stella sweden sa...

Hmmm, svårt det här.
Inte skulle jag tacka nej till en miljon eller två....men om jag inte har den "glädjen" som finns inom mig?
Vad fan har jag då?

Ninaw sa...

Livets mening är att söka efter den.. En livsnjutare minns att uppskatta det lilla i livet och göra varje skön stund till något litet "extra".

Pengar är VISST allt här i livet! ;) (Sagt med en viss glimt i ögat)