2007-08-09

Sårbarhet...

För första gången sedan jag flyttade in i det bostadsområde där jag bor... år 1982... fick jag så ett bevis... eller åtminstone ett litet smakprov... på hur sårbart vårt moderna samhälle faktiskt är...

Några minuter över 8 i går kväll slocknade... och stannade ALLT i vårt radhus... i vårt bostadsområde... och i stor del av vår ända av kommunen... ALLT blev svart...

Givetvis var det inte svårt att räkna ut att det som drabbat oss var ett större strömavbrott... och jag ringde genast till vår elleverantör E.ON för att höra efter...

Inte helt oväntat telefonkö... "Du har plats 35 i kön"... och när jag väl kom fram... så hade de inte speciellt mycket information att komma med... just då i alla fall...

Det var märkligt tyst i hela området... bara bilar som då & då hördes ute på stora vägen... och för första gången verkade alla grannar vara ute... spridda röster från nästan varje uteplats...

Ventilationen stod alldeles stilla, kyl & frys likaså... tvättmaskinen och diskmaskinen stannade tvärt... telefonen och bredbandet dog... och ena dottern satt mest och beklagade att hon inte kunde se på TV eller chatta med sina kompisar...

Jag letade fram en ficklampa... lite ljus... och en pannlampa... och började förbereda mig på att få tillbringa kvällen i total avsaknad av el... och så blev det...

När klockan började närma sig 11... kände jag att tröttheten kom allt snabbare och eftersom det ju var arbetsdag idag... och det inte fanns speciellt mycket annat att göra i mörkret... så var det nog dags att krypa till sängs...

Eftersom klockradion var lika död som allt annat... fick jag lov att sätta larmet på mobiltelefonen i stället... allt för att vara säker på att vakna i rätt tid...

Så... precis när jag drog undan täcket för att krypa ner... ja, då kom naturligtvis strömmen tillbaka... och hela huset fylldes på nytt av ljud... från TV:n, från diskmaskinen, tvättmaskinen och inte minst från ventilationen...

Tänk vad sårbara vi är... jag funderade på hur de, som drabbas av ännu längre strömavbrott, klarar sig... att vara utan ström kanske flera dygn... eller i veckor... som en del var i samband med stormen Gudrun för ett par år sedan...

Ja, tål att tänka på... men jag var i alla fall glad att vi fick tillbaka strömmen så pass fort ändå... efter bara lite drygt 3 timmar... i tysthet och stillhet... en i övrigt ganska intressant företeelse om man tänker efter lite...

Orsaken till avbrottet då... tjaaa, jag har försökt hitta något på vår elleverantörs hemsida... men där står det inte ett ord... kanske var detta avbrott, enligt deras mått, bara ett litet elfel...

Oj, lång utläggning blev det här... nu ska jag hämta kaffe och sätta i gång med dagens små uppgifter... hoppas på lite mindre rörighet än gårdagen dock ;-)


Ha en bra torsdag !

Bilden hittade jag, via sökning på Google, på nätet...


BloggRegistret.se

3 kommentarer:

Anonym sa...

God morgon min vän =)
Ja vi är verkligen sårbara.
Så nu fick även ni prova att lyssna på tystnaden, precis som vi gör då vi är i Bortterom =)

Ha en riktigt bra dag, lämnar blåbärsmuffins och en termos kokikaffe =)
Kramar till dig och din familj =)

Anonym sa...

Hallå!

Oj då, hade ni strömavbrott.
Ja..jag blir tokig när sånt händer.
Ingen dator att sitta vid..o helt plötsligt känner
jag lusten att ringa alla jag känner...(antagligen
för att det inte går just då) =)

Konstigt det där.
Människan är ju ett vanedjur.
Förr kunde man minsan vara utan sånt.

Ha en underbar dag idag.
Härlig luft och mina blommor trivs jätte bra
på balkongen just nu.
Skönt med regn...eller hur ;)

Kram/vonkan

Anonym sa...

Jag tycker det är underbart egentligen... Man tror att man är så stark, ensam stark, med alla sina saker och så vsar det sig att när det kommer till överlevnad då har vi förlorat tonvis med kunskap... Det påminner en i alla fall lite om att man är/har gjort sig sårbar... Man tänker till precis som du har gjort...

Ha det gott!!!