2007-08-24

Skriva & läsa...

Nåja... åter till allvaret... igen... inget mer bus idag ;-)

Jag får nog erkänna... att det var med mycket blandade känslor som jag i natt kröp ner i sängen och började att läsa en ny bok... inte för att jag, det minsta, tror att den ska vara dålig...

Nej, mer för att jag är rädd... rädd för hur jag kommer känna när jag läser den... och boken i fråga är givetvis "Ängeln vid Hovs Hallar" av Thor-Björn Bergman (länk)...

Det är kanske för att jag tidigare aldrig någonsin behövt, och kanske till och med undvikit, att konfrontera mig med... ett sånt ämne som boken beskriver... som gör att rädslan dyker upp...

Jag läste väl inte så väldigt långt i natt... tröttheten kom krypande redan efter 30 sidor... men bara dessa första delar väckte tankar och jag kände verkligen att det T-B skrev... påminner så mycket om de funderingar jag haft ibland...

Jag kände också igen stämmningarna från slutet av 80-talet... där boken tar sin början... och i samma veva som T-B, enligt boken, var en framgångsrik entreprenör... så startade jag & en kollega också ett dataföretag här i Stockholm... så jag känner verkligen igen mycket av det som beskrivs... om en tid då status betydde ALLT...

Jag ska skynda mig att läsa klart boken... men tror redan nu att den kommer ge mig nya insikter... och jag vet att det finns många fler... liknade historier, som aldrig någonsin kommer att berättas så öppet och ärligt som i denna bok...

T-B skriver själv, i inledningen av boken, att han inte alls är någon författare... och det är sant, det finns de som är det och som kanske skriver bättre... MEN, det gör inget... av det jag läst hittills... så går det utmärkt att följa handlingen och att tolka språket och texten...

Dessutom... jag är inte någon litteraturkritiker precis... så jag är nog knappast rätt person att bedömma sånt heller... gillar jag sånt jag läser... så fortsätter jag att läsa...

Jag tror inte jag kommer ha några som helst problem att förstå vad T-B vill säga... och även om jag, som sagt, kan känna en viss rädsla och osäkerhet över hur mina egna känslor kommer påverkas... så vill jag för allt i världen INTE undvika att läsa denna bok...

Jag lär få anledning att återkomma när jag läst klart...


Ha en trevlig helg !

BloggRegistret.se

5 kommentarer:

Anonym sa...

Halloj du,
Vill önska dej en trevlig helg. Läsa är underbart. Just nu gäller Camilla Läckberg, Mari Jungstedt och Helene Trusten för mig. Läser den sistnämndas bok Tatuerad Torso för tillfället. Har inte hunnit klart än, men ska se den på bio ikväll ändå ;) He he...nåja. Kram/anna

Anonym sa...

Hoppas du hittade något pajrecept som föll dig i smaken. Själv äter jag inte kräftor på det viset.... Hoppas kräftskivan blir trevlig...

stella sweden sa...

Inget mer bus idag?
Busa bör man annars dör man, gammal som ung! ;)

Och ett till litet visdomsord jag fått med mig "hemifrån"...möt, gör det du är rädd för, du får bara en chans!

Ha en trevlig afton!

Anonym sa...

Att läsa är en konst, vissa kan det inte utan väljer tidningar med bilder i, jag är som tur är begåvad, om man nu kan uttrycka sig så, med att kunna "se texter som en film" när jag läser en bok jag tycker är intressant eller spännande.

Ha en bra helg/Magnus

Anonym sa...

Ha en toppendag denna strålande söndag=)