2007-08-06

Andras stolthet...

I lördags... så var det verkligen alla HBTQ-personers dag (HBTQ)

Den årliga Prideparaden gick av stapeln... och flera av Stockholms gator fylldes till bredden av ett långt karnevalståg med stolta, glada och firande människor...

Detta evenemang har bara vuxit mer och mer för varje år och enligt uppgift deltog i år ca. 50.000 i karnevalståget... och beskådades av ca. 500.000 stockholmare & turister...

I årets stora karnevalståg kunde man för första gången se deltagare från Svenska Kyrkan. Man kunde även se föreningarna för Sveriges Gaypoliser, för Gaysyrrorna och Försvaret.

I karnevalstågets vimmel kunde man även se kändisar som t.ex. Lars-Åke "Babsan" Wilhelmsson... och dessutom flera politiker såsom Jan Björkund, Maud Olofsson och Mona Sahlin.

Dessutom fanns det deltagare i tågen från flera andra länder, bl.a. från Litauen och Lettland där homosexuella förföljs för sin läggning.

Roligt att titta på...och minst lika roligt att föreviga denna parad med några små bilder... som ni nu också får ta del av...



Foto: Tierra

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ah, ett litet fotoreportage från nåt jag aldrig varit på.
Ser ganska glamoröst ut, får jag säga.
Kul!

OCh hm, tycker mig av tidigare bloggpost kunna utröna att det varit en liten firardag.
Så, grattis i efterhand!
=)

stella sweden sa...

Vafför gör di på detta viset?

Är det nåt mysko/stort/ovanligt med att vara gay eller?

;)

**MY LIFE** sa...

Inte heller jag har bevittnat denna festival med egna ögon.
Men mitt motto är...
ALLA FÅR VARA SOM DOM VILL
BARA JAG FÅR VARA SOM JAG VILL
kram
XENA