2007-09-27

Ristat i sten...

Som ännu ett raden av mina, mer eller mindre, små luddiga inlägg och funderingar... så satt jag just och tänkte lite... i brist (läs: lust) på annat att göra... på det här med fotografering...

Förr i tiden... för riktigt länge sedan... då fick de nöja sig med att rista i sten... ni vet, runhällar och andra hällristningar...

Måste nog säga att jag är glad att tekniken gått framåt... speciellt med tanke på hur fruktansvärt dålig jag är på att teckna... med en kamera har jag i alla fall en chans... att fånga motiv... kanske t.o.m. en runhäll...

Men visst, det känns väldigt speciellt... att stå framför en sån där runhäll... och tänka på hur de bar sig åt... och hur de med så enkla hjälpmedel lyckats ge oss en bild av det liv de levde då... för flera tusen år sedan...

Bilder av jakt & fiske... djur, människor och föremål... handel och hantverk... högtider och vardagliga små händelser... allt fångat i en sten eller på en häll... dessutom ofta väldigt vackra...

Misstänker att alla de bilder vi idag tar... och omger oss med... inte alls kommer ha samma "livslängd"... och det finns säkert många skäl att hitta sätt att, både dokumentera... och att arkivera många av alla de foton... som varje dag tas av våra liv...

Det kan ju faktiskt vara så... att någon om ett par tusen år... vill se hur vi, på 2000-talet... levde och verkade...

Spännande att i tanken flytta sig bakåt i tiden...


Bilden... ja, den lånade jag från SVT:s hemsida... gjorde säkert inget ;-)

BloggRegistret.se

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så rätt du har... har för mej det finns ett ordspråk oxå om att rista i sten. Inne i mitt krypin finns en historia om
Att gravera i sten
.

K sa...

Kommentaren om kameran kan ju vara intressant. Skicka gärna mer info på min mail: magen snabela telia punkt com. Hade tänkt beställa en på nätet i kväll, men avvaktar ditt mail.

Anonym sa...

Så sant...Undrar om det kommer vara möjligt i framtiden att se våra kort =)
Verkligen spännande att ta sig tillbaka i tiden och fundilera lite.
Ha en god natt och en underbar fredag/kram

Anonym sa...

God morgon go´e vän i etern =)
Nä, våra bilder har nog inte alls samma livslängd, men det är en himmelens tur att vi inte behöver rista i stenar längre, det skulle inte gå så bra med mina skröppliga händer ;)
önskar dig en bra dag och en riktigt trevlig helg med familjen, lämnar en korg full med helgmyspys i, kramar =)