2007-09-06

Kära dagbok...

Dagarna rullar på och hösten blir allt mer tydlig... promenadvägen jag brukar använda för mina tidiga rundor med hunden... är nu nästan helt fylld av gulröda löv... och det är fuktigt och råkallt...

Det mesta tycks väl vara som vanligt... väldigt vardagligt... allt ser på avstånd ut att vara just det... så vardagligt... och ändå, om man tittar riktigt noga... så händer det saker i bakgrunden...

Jag satt just och snabbläste lite på Aftonbladet... operasångaren Pavarotti har avlidit 71 år gammal... och även om jag inte är någon direkt stor älskare av just opera... så kändes det tråkigt...

Konstig, numera känns det som om man har mer koll på om folk dör... kom på mig själv redan tidigare i våras, under en period då jag fick Dagens Nyheter hem i brevlådan gratis... jag hade börjat läsa dödsannonserna... kollade årtalen... HELT SJUKT !

Jag menar, sånt gör väl oftast bara "gamla människor"... som min mamma t.ex... hon har totalkoll om någon bekant till henne har gått bort... och givetvis envisas hon med att ringa till mig... för att tala om det också... trots att jag ju, oftast, inte ens hört talas om eller känner människan i fråga...

Visst... nu när man kommit till precis mitten av själva livet... under förutsättning att man lever till 90... så kanske det är naturligt att tankar på livet & döden dyker upp... men, men... än tänker jag inte lägga mig ner och dö precis... finns mer jag vill uppleva...

Redan torsdag igen och snart är helgen här igen... jag försöker hitta saker att fylla tiden med... och jag ska nog försöka få lite mer tid i skog & mark igen... bara vädret nu kan hålla i sig lite...

Det är skönt att börja dagen lugnt... sitta här, utan att bli störd... och hitta tid att samla tankarna... skriva och låta åtminstone orden få känna friheten... och det behövs...

Jag har återigen lite dåligt samvete... känner att jag nog försummat många av de vänner och medbloggare jag har... har varit alldeles för självupptagen en tid nu... men jag behöver nog det ibland, att vara lite mer egoistisk...

Nu ser jag att mina arbetskamrater börjar komma till jobbet... dags att avsluta för nu... nu ska vi se vad denna dag har att erbjuda...

BloggRegistret.se

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det där kommer man ihåg med sin egen mamma,hon läste alltid dödsannonserna :)
Nu gör jag likadant...sitter 6 mumlar för mig själv..jaha nu har den dött..måste va ett ålderstecken om nåt?
Ta det lugnt på jobbet nu..;)
så du inte sliter ut dig till helgen :D

Ninaw sa...

Ja fy vad tragiskt! Sluta genast upp med att läsa dödsannonserna. Glo på födelseannonserna istället eller köp dig en Fototidning på Pressbyron!!

Och säga samma sak till din mamma. Vilket deprimerande beteende, kan ju inte göra någon lycklig?

Fast jag vet att det är rätt vanligt, skulle nästan bli förvånad om inte min 85 år gamla mormor gör exakt samma sak.

Anonym sa...

Hej!
Vilket fint namn du valt till din blogg. Och så är det ju, varje dag är första dagen på resten av våra liv. Så sant så! Nu har jag hunnit avverka några koppar kaffe, och självklart några cigg som är avnjutna på balkongen *L*. Har ni rökrum på ditt jobb? Har även hunnit med ett par varma mackor som blev kvar sedan igår. Skönt att ha rester kvar..för annars brukar det inte bli mycket till frukost och lunch. Har tittat lite på dina vackra bilder, gillar dem allihop. Speciellt då den fina vägen. Det där djuret vad det nu var för nått så är han ju tuff, men tycker inte riktigt om de elaka ögonen. Kommer in ibland och läser i din blogg, kul att du förändrar lite, men gör inte om den för mycket nu så den ser ut som alla andras bloggar. Ja du gör självklart som du vill..det var bara mitt ego som hade en liten åsikt!
Ha en bra dag
MVH godtimes

Anonym sa...

Oj, här hade det hänt något, det kändes ovant...

Jag kollar oxå dödsannonserna, årtalen men å andra sidan så är jag bisarr nog att vandra på kyrkogårdar och läsa på gravstenar oxå... Vet inte vad det är med mig, känner mig harmonisk, någon gång lite vemodig när jag gör det... Nu har det inte varit mycket dödsannonser men det är ju bara för att vi just nu inte har någon tidning!!!

Hoppas på en bra dag för dig vännen!!!

Anonym sa...

Hej Tierra

Nyss hemkommen från jobbet, slår på datorn, kollar uppdaterinarna under dagen hos favoritbloggarna på Nyligen, läser din och ser att du är ju precis som mig, som också det första jag gör när jag öppnar lokaltidningen..läser dödsrunorna...skrämmande.
Vet inte riktigt när detta "fenomen" började, men den saken är säker att så var det inte för 5-10 år sedan..usch, undrar om det börjar vid 40??, man börjar tänka och i vissa fall agera som om slutet var nära, när förhoppningsvis många år återstår.
Men tiden går så otroligt fort nu för tiden och jag har ännu inte hittat bromsen..jag letar förbrilt.
Du har nog dåligt samvete, men du skall inte ha det, för att du har "försummat" vänner och medbloggare..det viktigaste är ju trots allt att man själv mår bra.

Ha nu en jättebra eftermiddag/kväll och ta väl vara på dig.
/Magnus

Anonym sa...

Hahah, min lilla mamma gjorde samma sak och likaså jag. Det första jag gör i lokaltidningen är att slå upp sidan med födda och dödda som jag brukar säga.
Ha det gott/kram