2007-09-26

Bra (miljö)val ?

Det är hög tid att byta bil... verkligen nu... eftersom jag tillhör dem som har tjänstebil genom jobbet så SKA man byta vart 3:e år... och den tidpunkten passerades redan i slutet av augusti... men jag har ju också haft lite annat att tänka på...

Det är minsann inte lätt att byta bil i dagsläget... det är många val som ska göras och numera finns det ju dessutom en massa "mjuka" faktorer att ta hänsyn till också... som det med miljövänlighet...

Först och främst... måste jag dock försök bestämma hur stor bil jag vill ha... i dag, i min "gamla" Ford Galaxy, har jag ju sju sittplatser... av naturliga skäl... men behöver jag det i nästa ?

OM jag ska ha det... ja, då är det, vad jag vet, omöjligt att hitta en s.k. miljöbil... de finns bara i vanliga 5-sitsiga varianter...

Jag kommer definitivt behöva ha en bil som det går att lasta lite i... när man som jag ofta är ute i skog & mark... så är det rätt skönt att kunna få plats med alla saker som ibland ska med...

Vill gärna ha en snygg bil också... samtidigt som den då alltså ska vara praktisk... inte en helt lätt ekvation att få ihop...

Tänker efter... så många val... färg, tillbehör... motoralternativ...

Som det ser ut just i detta nu... så står mitt val mellan 3 ganska olika kandidater... en ny Ford Galaxy, en Citroën C-Crosser och Volvo XC-90... alla tre snygga och praktiska bilar... men där både utrymme och möjligheter till miljöalternativ varierar...

Självklart har jag en del ekonomiska aspekter också att ta hänsyn till... priset får inte vara för högt... för då kommer förmånsvärdet att bli för högt också... och det är inte så kul att betala skatt...

Jag måste nog bestämma mig snart... för tiden är på väg att rinna ut... kanske bäst att ringa till min "gamla" hjälpsamma bilförsäljare och kolla lite... brukar ju vara leveranstid på nya bilar...

När jag tänker efter... blir lite nyfiken... om ni har bil... vad är det för märke, modell och klarar ni det här med miljökrav ?

Ha en bra onsdag !

BloggRegistret.se

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ha det gott själv...jag skulle ta Volvo:n ingen cittra??

Den burken jag åker med ska oxå bytas ut men det får bli senare :)

Anonym sa...

Svårt val...

Jag gillar saab bäst, men har en ford mondeo. min man vill gärna byta men vi ska vänta tills minstingen kan åka framåt, 1,5 år till. Minst.

Maria sa...

Måste erkänna att jag är totalt okunnig och ganska ointresserad av bilar. Mannen är precis tvärtom...
Vi har precis skaffat en Toyota Aygo, en liten citybil som passar oss som bara är 2 perfekt. Drar 0,4l/mil och klassad som miljöbil så vi parkerar fritt på de flesta ställen. Däremot betalar vi trängselavgifter då de har andra miljökriterier... Jag tycker att det är viktigt att tänka på miljön så jag hade inte valt en bil som slukar massvis med bensin. Oops, långt inlägg för en bilnovis;) KRAM och Lycka till i beslutet!