2007-09-17

Åldersgräns...

Jag kom just tillbaka efter en liten "utflykt" med bilen... vi tog en liten tur till ett köpcentrum här i närheten... dels för att äta lunch... men framförallt för att inhandla något lämpligt som present till en kollega... som går i pension i morgon...

Jag har den senaste veckan bedrivit en liten insamling... här på jobbet... och idag hade alla (vad jag vet) bidragit med en lämplig summa... och det var dags att shoppa lite...

Att gå i pension... det låter ibland så väldigt avlägset... men det är ju faktiskt bara 20 år kvar.... vad sjutton ska man då göra ?

Bara tanken på att inte få gå till jobbet... inte ha en uppgift i livet... känns inte speciellt kul... inte alls...

Förr gick man väl alltid och oroade sig för att... först fylla 30... och sen när det var klart... den så annalkande 40-årskrisen... vilken ju verkligen visade sig vara ett reellt "hot" mot ens välbefinnande...

Nästa mentala åldersgräns... visst är det 65... den ålder då man inte längre förväntas arbeta... då man förväntas att bara njuta av livet... mata duvor i stadsparken och spela boule med sina vänner...

Jag vet... jag raljerar lite... men lite av den känslan är det allt... när man tänker på hur det är... och kan bli...

Det enda man väl kan hoppas på är väl att man får vara frisk... och kanske också ha en liten slant sparad... så man äntligen kanske får den där chansen... att resa utomlands... göra allt det där man inte kunnat eller hunnit göra tidigare...

Jag tror att min kollega faktiskt ser fram emot sin pension... fast å andra sidan, han har haft ett nästan för aktivt liv tidigare... så han längtar nog efter just lugn & ro... om han kan...

Förhoppningsvis kommer han nu i alla fall få några trevliga kvällar... med god mat... trevligt sällskap... och ett par glas med något av de (förhoppningsvis) goda viner vi köpte idag...

Ha en fortsatt bra dag !


Bilden har jag lånat på internet... var annars ;-)

BloggRegistret.se

7 kommentarer:

Ella sa...

Ja det är just det, man måste få vara frisk för att kunna njuta av pensionen... och kanske lite sparade pengar.

Hoppas att kollegan uppskattar presenten.

Kram

Anonym sa...

Ja tiden går fort,snart är du där själv& sitter på en bänk & undrar vad du gjort med ditt liv :D...
P.s glöm inte mata fåglarna när du sitter på bänken ;)

Anonym sa...

Jag fattar inte heller vad tiden har tagit vägen, någonstans mellan 25 sådär fram till nu, så har det gått i en hiskilig fart, i sinnet är jag fortfarande 25..hoppas jag, med förhoppningsvis lite klokare värderningar och sätt att se världen, människor och omgivningarna i ett annat perspektiv.
Blir jag 65 och det är dags att dra sig tillbka så hoppas jag verkligen att jag har sinnet och hälsan i behåll, annars kan det kanske kvitta om jag är till last för andra redan då och inte kunna få njuta av min "frihet".

Ha nu en jättebra fortsättning på kvällen,Tierra!

Magnus

Anonym sa...

Tänk att jag ser fram emot pensionen, det blir liksom en annan tid men klart att jag vill vara frisk... Om jag inte är frisk så vill jag i alla fall leva så gott jag kan och med det jag kan och vill göra...

Tänk att inte ha egna barn runt benen hela tiden utan lånebarn som man lämnar tillbaks som man inte behöver UPPFOSTRA...

Ja, just det och få sitta i parken och mata duvor utan att någon j-l ringer och stör en på ens lunch, att få gå i sin egen takt utan att någon pressar bakom en...

Pengar, ja, det är väl bra att ha men det finns ju så mycket oxå som inte kostar... Ja, jag vet att jag är knäpp och halvt galen men det är jag!!!

stella sweden sa...

Trevligt att ni hade det mysigt i parken...ni kunde ha bjudit in mig :)
Det där med ålder är nog en mental fråga...

Inte tänker jag på att bara slappa och inget göra?
Never in my life!
Har såå många intressen och jag önskar, hoppas att de flesta har det för annars dööör man/kvinna!
:)

Anonym sa...

Ja självklart vill man vara frisk, men jag tror pensionen upplevs olika. Jag känner fler somälskar det, dom kangöra vad domvill medan endel mår pest och pina....inte ha något att gå till.
Men Tierra, du behöver inte gå omkring och oroa dig redan nu...Du får säkert en fin ålderdom.
Ha det så fint/kram

Anonym sa...

Du skriver mycket tankeväckande saker. Glad att du hittade till min nya adress och nu har jag länkat till dig.
Ha en bra dag...
Här skiner solen ännu och jag hoppas den gör det där du är också.