2007-09-07

100 år från nu...

I morse var det bara så vackert ute... ett varmt, lite blekt orangerött sken över skogspartiet där jag normalt rastar hunden... dessutom en ganska behaglig temperatur... men, tyvärr hade jag ju inte kommit ihåg att ta med mig kameran... så det blir ingen bild av detta...

Däremot funderade jag över en annan sak... vet att jag någon gång hörde att orsaken till det där rödaktiga ljuset vi ser... på morgonen och vid skymningen... är att ljuset (som normalt sett är vitt) bryts mot luftföroreningar i luften... och därmed får ljuset att framstå som någon nyans i rött...

Det är ju så inne nu att prata om klimatförändringar... och visst är det VIKTIGT... vi människor håller väl i ärlighetens namn på att långsamt förändra hela balansen... och även om jag inte har något emot ett varmare klimat här i Sverige... så är det nog inte så bra... att vi förstör för dem som kommer få uppleva framtiden...

Det här är givetvis ingen enkelt, litet ämne som man klarar av på några rader i en blogg... och jag personligen bidrar säkert med en massa saker som påverkar vårt klimat... som att köra bil m.m...

Men jag kommer ändå på mig själv... med att fundera mer över framtiden... hur den kommer se ut... låt oss säga 100 år från nu...

Finns mycket att fundera på... men tyvärr innebär nästan alltid den här sortens tankar... i alla fall för mig... också att tankar om hur kort livet är dyker upp i skallen... om att jag faktiskt aldrig kommer få veta hur det blir...

Inte helt oväntat kan det ju då också får en att önska... att man hade en sån där häftig tidsmaskin... som t.ex. i klassiska filmen "Tillbaka till framtiden"... som väl säkert varenda människa i min åldersgrupp sett massor av gånger...

Som sagt... allt detta sammantaget... får en onekligen att fundera över hur framtiden kommer bli... både på kort och lång sikt... och det är då man inser att man borde göra mer...

Tror jag nöjer mig med det... stort & komplicerat ämne på många sätt... jag tar nog en promenad bort till kaffemaskinen nu...

Ha en bra fredag !

BloggRegistret.se

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har också hört att det beror på luftföroreningar. Men vackert är det i alla fall. Hade också det där ljuset där jag bor....
Hoppas du får en riktigt bra dag och en trevlig helg.
Kram

Anonym sa...

Önskar dig en bra dag! Tjing...

Anonym sa...

Jag förstår hur du menar... En del känner vanmakt över att inte få leva hur länge som helst, gärna resten av jordens tid... Själv känner jag, när jag gjorde ett sånt där test om hur gammal jag skulle bli) när jag fick svar 106 år gammal att: Näe, aldrig i livet, det orkar jag inte...

Hm, 106 år förresten som rökare och jag var ärlig... Inte illa... Men som sagt jag tror inte att jag orkar det...

Ha en fin helg, vännen!!! kram!

Anonym sa...

Om jag fick erbjudande om en resa in i framtiden så skulle jag nog tacka nej.
Vill hellre göra så gott jag kan nu (eller orkar...), och hoppas på det bästa.
Hoppas att din fredag blir bra!

Anonym sa...

Jag tycker det är lite otäckt att fundera över såna här ämnen.Det händer ju så mycket konstigt på vår jord nu.
Den som lever få se heter det ju, så vi får ju aldrig veta. Men jag hoppas det ska vara en bra planet att vistas på för dom som gör det då..
Ha det gott!