2007-02-06

Riga - Del 2

Dags att fortsätta reseberättelsen... och att avsluta den...

Man måste nog säga att Lettland är ett land med stora kontraster...

Där kan man både se och uppleva den allra fattigaste sidan, rester från den gamla Sovjet-tiden... och sen i nästa stund, den nyrika, fina och moderna sidan av detta land som ju numera liksom oss är medlemmar i EU.

Lördagsmorgonen började, som de andra dagarna, med frukost i den stora matsalen... en frukost som faktiskt smakade helt OK... men å andra sidan är det väl svårt att misslyckas med en frukost... eller ?

Efter frukost återigen ett av de obligatoriska konferanspassen fram till lunch, efter vilken vi fick ett par timmars fritid...

I mitt fall innebar detta möjlighet att, äntligen, få prova på hotellets badanläggning med pool och bastu... ja, t.o.m. flera olika pooler med olika temperaturer...

Att välja bastu var inte heller helt lätt... det fanns flera varianter och åtminstone två typer som jag aldrig stött på tidigare... en så kallad saltbastu, där man satt i 48 graders värme samtidigt som man gned in hela kroppen i något slags salt... känns ordentligt i huden efter några minuter kan jag meddela...

Den andra bastun jag inte stött på förut kan väl liknas med att kliva in i en 65 grader varm "påse med Vicks Blå"... i alla fall var det så det luktade i denna så kallade arombastu... riktigt bra om man dessutom råkade vara lite täppt i näsan ;-)

Utöver detta med bastu & bad hade jag, tidigare på förmiddagen, bokat in en halvtimmes massage av rygg, axlar & nacke... inte helt fel med tanke på mitt jobb på vardagarna...

Höll nästan på att somna under tiden, kanske mycket p.g.a. den avkopplande och lugna musiken... eller så var det av den relativt starka doften av rökelse i rummet där jag fick massage...

Måste säga att det verkligen var som att bli en ny människa efter dessa timmar och jag mådde enormt bra efteråt :-)

* Inte somnat ännu ? Bra... då fortsätter jag ! *

Vid 3-tiden på eftermiddagen fick vi så ett litet uppdrag, att utföras i de grupper om 10-12 personer vi blivit indelade i under fredagens skattjakt... och uppdraget var "enkelt"...

Till lördagskvällens stora galamiddag... skulle varje grupp öva in en känd låt... och danssteg... för att sedan ställa upp i finalen av den stora Sing-A-Long Contest 2007 !!

Ojoj... det var länge sedan jag skrattat så mycket... tur att NI inte kan se hur det såg ut när vi övade inför kvällens och middagens stora framträdande...

Efter en snabb dusch och ett nödvändigt ombyte till något finare kläder... var det så dags för Galamiddagen i den stora matsalen, en väldigt trevlig tillställning med sångtävlingen som en av de absolut största punkterna på programmet... tyvärr blev det som vanligt, maten var inte den bästa tyvärr... men vi var ju rätt vana nu...

Hmm... jag är väl inte sådan att jag direkt skryter eller så... men det hände EN rolig och mycket överraskande sak till under middagen...

Varje år brukar vårt företag dela ut lite olika priser för insatser under föregående år... och så skedde givetvis även nu... ni ska tro att jag blev FÖRVÅNAD när jag, helt oväntat, blev tilldelad utmärkelsen "Årets konsult 2006" !!!

Jag fick gå upp på scenen och fick ta emot en flaska champagne, en stor blombukett och en fin trätavla med en graverad skylt på... inte hade jag räknat med detta, att få pris för detta... i konkurrens med mina konsultkollegor i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Lettland och Litauen... *rodnar klädsamt*

Efter dessa avklarade formaliteter fortsatte festen... och dansen... långt in på småtimmarna... och det var en både trött & glad Tierra som till slut kröp till sängs vid halv 4-tiden på söndagsmorgonen...

* Bara lite text kvar nu... lovar... *

Söndagen blev, av förklarliga skäl, ganska lugn... bara en liten kort avslutande summering av helgen... och därefter var det fritid igen, fram tills det var dags att åka till flygplatsen och vidare transport hem till Arlanda och Stockholm.

Men, ett sista besök i badanläggningen hann jag med och några av oss tog också en sista tur in till Riga med bussen... för lite shopping och fotograferande... till slut var det dock dags att tacka för oss, kliva på bussen och åka till flygplatsen...

En spännande, intressant, avkopplande och rolig resa var det... även om maten nu inte var något vidare... kanske får man åka hit igen... och uppleva Lettland på sommaren... kanske inte helt fel :-)


Hoppas ni tyckte om att läsa det jag skrivit och som sagt, mer bilder finns i mitt galleri... länken dit hittar ni i menyn uppe till höger...

God Natt & Sov Gott !!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Tierra..
Vad roligt det var att läsa om din resa.. Du berättar bra..Annars ja känner mig bakis idag för jag sommnade kl 3 och har nyss vaknat..
Avskyr såna här nätter när jag är fruktansvärt pigg..
Resultat känner mig som en slags zombie hela dagen efter..
Blir säkert samma visa ikväll.. efter 23.00 säger det plong..
Jag är nog född på fel sida av jorden:-)
Har inte svarat folk på två veckor nu känner mig sååå skyldig.. Ett under att ni fortfarande trillar in och skriver ändå..
Så ska göra ett försök att svara alla idag.. det är så skönt med dig för jag vet var du finns och du blir inte sur för att det går ett tag emellan.. Tack Tierra..
Kramar om dig nu och ett stort grattis till ditt pris.. Eftersom du fått det så har du ju förtjänat det.. Din vän Nicki

Anonym sa...

Jätte GRATTIS...
Jag vet ju hur du slitit..
Du har med all säkerhet förtjänat detta pris.
Ha det så jätte bra
Cinapina

Ninaw sa...

Mysig liten reseskildring! Grattis till priset!

Mysigt med dina "wakeup-kommentarer" mitt i din text.. *fnittrar*

Anonym sa...

nämen vad kul!!!
det kan jag förstå att du fick utmärkelse för..du är ju en toppen duktigt kille...*ler med hela ansiktet*../Kram Anna-karin