2007-02-05

Riga - Del 1

Jaha... då ska vi se... som utlovat ska jag försöka sammanfatta mina intryck och upplevelser i Riga... men tror nog jag delar upp detta i ett par, tre avsnitt... så ni inte somnar av tristess ;-)

Det hela startade i torsdags kväll när vi, nästan hela kontoret, tog bussen ut till Arlanda för att borda Air Baltics flygplan... och efter bara 50 minuters flygning landade vi på Rigas flygplats...

Det är ju faktiskt mycket närmare än man tror till våra tre baltiska grannländer... och det var knappt man hann få i sig en kopp kaffe eller en öl innan det var dags att landa.

Efter avklarad passkontroll och tull väntade några bussar utanför entrén för att transportera oss... och alla andra deltagare från våra kontor runt om i Norden... till hotellet i Jurmala, ca. 2 mil utanför själva Riga.

Klockan (+1 timme i Lettland) hade hunnit bli drygt 22:30 lokal tid innan vi äntligen fick något att äta och dricka... högst uppe på 11:e våningen, i skybaren, på hotellet... och det blev redan nu klart vad som skulle bli denna resas största besvikelse... MATEN...

Jag måste nog säga att, även om jag kanske räknat med vissa nya smaker, blev väldigt besviken...och flera andra med mig... svårt att förklara så här, men det var helt enkelt inte särskilt gott...

Hur som helst... det blev en mycket trevlig (och sen) avslutning på torsdagen... med både en hel del öl och många goda skratt...

Kul också att få träffa alla andra från de övriga kontoren... senast var ju för ett år sedan, den gången i Dalarna.

Dag 2, fredag inleddes med de obligatoriska konferanspassen... inte mycket att säga om, möjligen bara att vi var lite drygt 220 personer som deltog under denna kickoff... och förmiddagen rann iväg ganska snabbt.

Dags för den första lunchen... och nästa besvikelse, återigen "dålig" mat, varken god eller speciellt vällagad... och det var nog många som både uttryckte sina klagomål på detta...och som fick nöja sig med en massa grönsaker & bröd för att bli relativt mätta.

Visst ska man "ta seden dit man kommer"... men detta med maten var nog ändå lite för mycket, tur att eftermiddagen skulle tillbringas inne i Riga... med en liten "skattjakt"...

Vi transporterades i till Riga med bussar, alla åtföjlda av en lokal guide som berättade en massa fakta för oss om Lettland i allmänhet och Riga i synnerhet... vår guide var dock inte sååå väldigt bra på engelska... och det var bitvis svårt att veta vad hon egentligen menade... men, visst... pluspoäng för att hon var rolig, trevlig och verkligen försökte.

* Har ni somnat nu... eller ska jag skriva lite till ? *

Under "skattjakten", som bl.a. gick ut på att leta upp några olika platser i Riga, så var det nog flera som passade på att leta upp McDonalds och få i sig lite "riktig" mat...

En av de platser vi skulle leta upp var Apoteksmuseet... och efter vissa ledtrådar, av vår guide + en karta, så hittade vi fram och ficke en guidad visning...

Slutklämmen på besöket blev provsmakning av en dryck som tagits fram av "medicinska" skäl... så kallad Riga Black Balsam... men med tanke på innehållets höga alkoholhalt... så var nog anledningen lite annan... starkt var det, kan man nog säga ;-)

Efter avslutat sightseeing i Riga var det dags för middag och vi blev, återigen med bussar, transporterade till något som först såg ut som Disney World... en gigantisk anläggning med en skridskobana och hela området, inkl. själva restaurangen... var fullständigt överöst med lampor och ljusslingor i alla möjliga färger...allt med någon sorts jultema !

Vi fick ta plats i restaurangen och det dukades fram både mat och dryck... dessvärre var maten här, om möjligt, ännu sämre än den på hotellet... och det var lite tråkigt att det skulle behöva bli så nu också... trots att den såg bra ut...

MEN, det blev i alla fall en väldigt trevlig kväll... med både roliga och givande samtal, en hel del gott att dricka... och dessutom, sång och uppträdande av en stor grupp med killar, tjejer, kvinnor och män... alla klädda i folkdräkt...

Kvällen, eller ska jag kanske t.o.m säga natten, avslutades sedan i hotellets bar... med ännu lite till gott att dricka samt en möjlighet att svänga lite på kropp & ben en stund.

Tror jag nöjer mig med dessa rader för nu... Del 2 ska jag försöka skriva ner under morgondagen... och till slut vill jag bara säga att bilderna i detta inlägg visar den dator och det tangentbord, på vilka jag lyckade knåpa ihop de små bloggarna som skrevs under helgen.

God Natt & Sov Gott !

Glöm inte... fler bilder finns här !


Foto: Tierra-on-the-mobilephone

7 kommentarer:

Anonym sa...

Trist det där med maten =( ....maten är ju ändå en del av ens liv, för äta bör man annars dör man ...*men äter gör man, ändå dör man*

Men men ...kul att du hade trevligt iallafall =)
Hänga i baren och ha trevligt ..inte helt fel ..he he

Kram kram på dig vännen.
Hörs snart igen.
Måste ju följa din berättelse nu jue, vonkan

Anonym sa...

Ha, om jag somnat? Mig söver du inte så lätt ;o)

Tvärtom, jag är klarvaken - och förväntansfull på nästa kapitel, om "Resan till Riga".

Och i väntan på det... då bläddrar jag i ditt galleri en stund och drömmer mig bort...

Smaklös mat, det kan jag vara utan, men drag i drycken, det är väl härligt! Och barhäng, det tror jag att jag klarar mig utan. Men den neonupplysta skridskobanan, den skulle jag inte ha något emot att glida på ;o)

Och... för all del skattjakt...

Ja, den befinner jag mig på än, det är bara det att jag inte funnit den. Skatten alltså.

Men, kanske är det så, att den inte finns där vi söker den, utan där vi bär den, i hjärtat.

Där vi lagrar alla minnen och upplevelser, tankar och känslor. I stundens som skrivs, nu. Livets resa.

Var rädd om dig!

Kram från Camilla



Alltid spännande att möta nya kulturer

Anonym sa...

Ja, jag säger då det...

Jag må vara klarvaken, men jag kanske verkar förvirrad, mer än någonsin, med tanke på "eftersläpande" text som tydligen halkade bort - och smög fram igen... Innan jag visste ordet av det.

Nåväl... vimsig och virrig, men vaken och vild!

Kram på dig och ha en underbar dag!

Camilla

Anonym sa...

Det låter som du har haft en bra resa,trots den usla maten.
JAg vet vad du pratar om när jag tänker på min Rysslnadsresa.
Tittar in igen och kollar in korten,måste rusa.
Ha det gott/Annelie

Anonym sa...

Haha Rysslandsresa menade jag så klart/Annelie

Anonym sa...

ZZZZ...åhh..är du klar nu? *L*
(retas bara )..var är brudarna då? och partyt och fyllan?...samt du vet sånt där ;)?.../Anna-karin

Anonym sa...

Stackare...
Mat är ju en av de saker man brukar se fram emot när man reser..
Vilken tur att det fanns en Mc Donalds så du inte kom hem som skinn o ben;)
Tittade på bilderna och det verkar iaf som om ni hade kul.. Trots maten..*fniss*
Dryckerna såg ut att lättare gå ner...
Ha en fin dag..
Cinapina