2007-11-23

Elaka ungar...

Jag har just avslutat ett telefonsamtal... med en storgråtande och ledsen 12-åring... yngsta dottern... som ringde från skolan... och ville gå hem... för att vissa inte kan vara justa...

En idiotisk konflikt... där några andra tjejer i skolan... fått för sig att det är OK att gå på och reta någon... bara för att den INTE har just den där speciellla mössan... den det står SVEA på...

Jag har tagit upp det med deras lärare nu... att just den här typen av "påhopp" inte kan accepteras... och att skolan också nu måste ta sitt ansvar... och reda ut varför det blev så här...

Det var inte heller första gången... så om det fortsätter... så tvekar jag inte ett ögonblick... att ringa upp dessa tjejers föräldrar... och berätta vad deras "skötsamma" döttrar pysslar med på skoltid...

Tyvärr... är väl detta med mobbning... fortfarande ett mycket stort problem... och tyvärr så gäller det väl inte heller bara bland barn & ungdomar... utan även på våra arbetsplatser finns människor... som dagligen kränks av sina s.k. arbetskamrater...

Hur långt ska det gå... när t.o.m. VUXNA människor... mobbar och kränker andra vuxna... kanske inte konstigt att det pågår så många krig här i världen... jag är inte förvånad längre...

Läs mer om kampen mot mobbning här - Friends.se

Ska inte låta denna... och förhoppningsvis sista... negativa händelse påverka mitt goda humör alltför mycket... jag ska hålla mig uppe på den positiva nivån... och se LJUST på framtiden...

Dessutom... min bil är nu klar på verkstan... så den ska hämtas före kl. 17... vilket innebär att jag måste åka från jobbet redan vid 4...

Ha en trevlig helg allihop !


Foto: SVT.SE - Personerna på bilden har inget med inlägget att göra

BloggRegistret.se

8 kommentarer:

Anonym sa...

Finns kanske inte så mycket att tillägga. Det hör ju till vardagen nu att sånt här förekommer. Självklart ska du inte tveka. Egentligen skulle du nog göra det nu på en gång, inte vänta tills nästa gång. En variant är att prata med flickorna själv. och går det inte att prata med dem, skrik åt dem!
Ha en trevlig helg du med. och håll koll på dottern, för börjar hon vilja vara hemma från skolan..då är det illa!

Anonym sa...

Vi kanske ses i eftermiddag på verkstan, jag ska troligen förhoppningsvis få hämta ut min golf!

Mobbing. Så maktlös man känner sig. Jag blir så ledsen att höra om att din dotter råkat illa ut. Lova att bli lejjonhanne omgående angående detta, låt henne inte ta skada! Fan, det är en förälders absolut värsta mardröm.
Kram och hoppas din helg kommer att vara bra.

Anonym sa...

Det är fruktansvärt med mobbning.Hoppas skolan tar upp problemet på en gång.
Här i Hallsta skola har dom ett bra system vad gäller det.Kan nästan bli mycket ibland.

Jag skrev om det någon gång i bloggen när min dotter fick kallelse där lärare,rektor, vi föräldrar fick gå. En kille kände sig kränkt när han var kär i min dotter(också 12). Hon sa att hon inte var intresserad. Just då kan det kännas för mycket =)
Oj så jag svävade ut...
Ha en underbar helg hoppas humöret fortsätter upp/kram

Anonym sa...

Hallå Tierra. Tack för din snabbkommentar på min blogg. Hoppas att dina torkare funkar fint nu så du kan ge dej ut i slabb-gegg-stänk-väder igen. Våra barn har lyckligtvis ännu varit förskonade från mobbing, men man vet ju aldrig... Måste vara helkämpigt att tackla när ens egna barn mobbas. Vi föräldrar får inte tveka att agera när sådant händer.
Hoppas din dotter ska slippa sånt mer nu efter ditt samtal.
Ha en helfin helg!
//vännen Socrate

Anonym sa...

Barnen lär sig av de vuxna. Mobbing i vuxenvärlden är alltför vanlig. Barnen till dessa tar efter attityd. Men det handlar också om självkänsla. Mobbarna kan ha ett stort självförtroende men en självkänsla i storlek av en myras. Skola och föräldrar måste stärka barnens självkänsla och inte spä på deras ego. Sånt där gör mig förbannad. Hoppas din dotter får stöd av skolan och att det ordnar upp sig.

Monica sa...

tycker absolut du ska ta det direkt på måndag eller he´lst i morgon, innan skolan på månadagen, blir så arg när sånt händer ,( skulle jag va mobbarens mamma skulle jag absolut vilja att du ringde får jag skulle aldrig akseptera att min dotter mobbade nån pga kläderna!!!
Skulle jag va du , skulle jag ringa föräldrarna eller maila iväg ett brev till hela klasslistan, om sånt finns!/ Monica

Anonym sa...

Jag blir så upprörd när jag läser om din dotter. Dock blir jag glad att du direkt tar tag i det. Alltför många tröstar sina barn men gör inte mer sen. Jag har själv inte varit i din situation. Men jag har lovat mig själv att aldrig godta mobbing oavsett om det gäller mina eller andras barn. Hoppas att du har en bra helg! Kramar...

Anonym sa...

hej vännen.
det är så hemskt när barnen blir utsatt för mobbing..det är även tufft som vuxen..men jag tycker det är så många resor värre när det gäller barnen..dom växer upp med en uppfattning att inte duga..den känslan lär vi få bära på nog mycket som vuxen, synd om det ska formas redan i barnskor.
jag vet också hur det är att vara förälder med det..mina äldsta var utsatt för mobbing från 3an till 8an, då fick vi stopp på det, och det har forma deras osäkerhet..
en kram denna måndags morgon../Anna-karin