2007-12-06

Dagar utan dagsljus...

Jag VET... att jag nog knappast är ensam... om att lida av det totala och kompakta mörkret så här års...

Man går upp när det är helt becksvart ute... man åker till sitt arbete i mörker... man sitter hela dagen instängd... innanför och bakom kontorets tjocka väggar... och sen...

Sen kör man sakta hemåt igen under kvällens svarta himlavalv... för att sedan somna i sin säng... när natten är som allra svart och mörk...

Jag är INTE skapt för att leva i ett sånt här mörker... jag borde bo och leva någon annanstans... där solen nästan aldrig försvinner ner under horisonten... VAR nu det kan vara...

Att bara tända lampor och stearinljus... det är liksom INTE samma sak... jag behöver RIKTIGT LJUS... ett varmt ljus som tränger in i varenda por i kroppen... och ger livet näring...

Jag ser nu bara framåt... med stark tillförsikt... mot vårsolens första strålar... som sakta men säkert... tinar upp allt det som varit nerkylt och fruset... under dessa mörka månaders tidevarv...

Och medans jag skrev... alla dessa ord och meningar... föll mörkret över Stockholm igen... och kvällen är redan här igen...

//Tierra


Just det... bilden har jag hittat på nätet... fast jag minns inte var just nu...

BloggRegistret.se

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror så här...utan att vara religiös även om det kan låta så här och nu, att ljuset och värmen den kommer nog med harmoni från insidan....tror jag...
Traskar man runt i inre mörker spelar det ingen roll om det är 40 +grader och den starkaste sol!

Eller tvärt om...om man är harmonisk och ljus i sinnet har man inget problem med att hösten är kolsvart och regnig, man tänder ett ljus och läser en bok och njuter....så tror jag...
Vi är nog många som länktar efter ljus! Kram

Anonym sa...

Jag tillhör de lyckligt lottade som inte lider av mörkret. Som kan tycka om att det blir lite mörkt och att man kan börja tända ljus och kura ihop sig i soffhörnet.
Önskar det var så även för dig.

Anonym sa...

Själv tror jag starkt på ljusets inverkan på tallkottkörteln och för vissa - inkl. mig själv - är det deppigare under den mörka årstiden. Vad tror du om ljusterapi Tierra? Det finns ju t.o.m. ljuskaféer i kungliga huvudstaden...
Fattar mycket bra vad Du menar i dagens inlägg.
Keep on fighting the darkness!
uppmanar vännen Socrate

Gnällspikar och livsflanörer sa...

Jag tror på mycket som sägs ovan eller jag vet det... Ljuset påverkar de fysiska och kemiska i kroppen men det är oxå den inre harmonin som avgör huruvida man blir deppig eller ej, om tända ljus räcker till ett tag eller inte... Skickar ett mycket soligt leende till dig, de ska vara nästan lika bra som solljus! Ha en fin helg, vännen!

Anonym sa...

Håller med er alla ovan! Men det är som tuffast nu! Härda ut! Hav tålamod! Ljuset kommer! Om en månad vänder det!
Det gäller att utnyttja det lilla dagsljus som uppstår. Promenad på lunchen - det räcker med 10-15 minuter åtminstone ett par dagar i veckan. Detta var mitt tips för dagen! Håll ut!!!!