2006-03-15

Kul(t) !


God morgon !

Helt OPLANERAT och OVÄNTAT hamnade jag på konsert i går kväll ! En f.d. arbetskamrat & kompis hade oväntat fått en biljett över till en konsert som han och hans sambo tänkt gå på, men eftersom hon och deras son (min gudson) blivit sjuka så ringde han mig på eftermiddagen och erbjöd mig att följa med.

Konserten i fråga var på anrika Cirkus, på Kungliga Djurgården här i Stockholm, som huvudattraktion stod det gamla kultbandet
Smokie ! Kändes onekligen som ett måste att hänga med och se dessa "herrar" som startade sin karriär redan 1975 och som säkert många med mig känner till. Vem kommer t.ex. INTE ihåg låtar som "Living Next Door To Alice", "Lay Back In The Arms Of Someone" och "Have You Ever Seen The Rain"

Konserten började 19:30 med ett, av två, förband... ett gäng "gubbar" (60+) som lirade gamla klassiska låtar av bl.a. The Shadows och Joe Cocker, riktigt bra drag och de fick mycket gensvar från publiken på Cirkus, vilket var i det närmaste fullsatt.

När de spelat sina låtar klev nästa förband upp på scenen, en kille från Gävle som hette Johan Blohm och som spelade musik som, åtminstone jag skulle likna vid den typ som Jerry Lee Lewis spelade d.v.s. gammal hederlig rock.



Så, till slut, när klockan nästan blivit 21.00 kom de då upp på scenen, SMOKIE, och jublet i lokalen ökade markant. Inte för att jag är eller har varit något stort fan av just Smokie men de spelade en hel del av sina gamla klassiker + en del nytt från deras senaste CD och för det stora flertalet av konsertens besökare så blev det nog ändå ett par timmar att minnas.


Vid 22.30 tiden var konserten över och jag tycker det var riktigt bra, kul att få se dessa gamla "rockhjältar" en gång live och om ni gillar deras musik kan jag definitivt rekommendera ett besök nästa gång de passerar Sverige.



Som avslutning till dessa rader vill jag åter igen skicka ett stort TACK til min kompis K för att jag fick tillfälle att följa med. Hoppas nu att hans sambo & son tillfrisknar snart och att det kommer ett nytt tillfälle för dem att se en konsert som denna.

Ha en bra onsdag !


P.S. Om bilderna är är lite dåliga så beror det på att de är tagna med min mobiltelefon och det är ju lite mörkt på konserter ;-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

väldans bra bilder för att vara tagna med en mobiltelefon!!
Och jo, visst kommer jag ihåg låtarna och när du säger det så, bandet också.
Fast den där "next door to Alice" skulle jag kanske gissat dr Hook på.
... ops . . .
;-)

Anonym sa...

Iiiiiiiiiihhhhhh!!!
Inte liiiiite avis jag bidde då då..
Jag såg dom live för ngr år sen på Malmamarken.. Så kanonbra..
Ibland drar jag på deras cd i bilen när jag är själv. Sitter o skrålar med i högan sky.. Man kan ju typ alla texterna. *fniss*
ÄR DET ett ålderstecken?
Glad för din skull att du om iväg o ledsamt för tjejen så skulle varit med..Hoppas hon kryar på sig.

Annika sa...

Tycker bilderna är riktigt bra för att vara tagna med mobilkameran!

Milla sa...

Men OJ! Jag kommer ihåg när jag såg Smokie på Gröna Lund. Jag var där med alla som varit skolpoliser under året. Det var 1978, jag var tretton. Hur orkar dom gubbarna? Göra samma sak sen dess?!