2006-03-14

Historisk djupdykning


God morgon !

Lite sent påloggad idag, det fanns en uppdatering av MS Office som "bara var tvungen" att installeras på min dator när jag slog på den här på jobbet. Här, som på många andra företag, har man ett system som automatiskt tvingar ut installationer av kritiska uppdateringar och det är bara att snällt ta emot och vänta tills det är klart.

Tänkte berätta om något annan kul jag upptäckte igår kväll när jag skulle hjälpa äldsta dottern med lite skolarbete. Det visade sig att den kommun där vi bor,
Järfälla, har lagt ut ett stort bildarkiv på sin hemsida med massor av bilder från olika årtal, platser, händelser m.m.

Det blev en rejäl djupdykning tillbaka i historien när vi började bläddra igenom materialet eftersom det mesta är från ca. tidigt 1900-tal och (än så länge) fram till 1980-talet. Bilden ovanför detta inlägg är t.ex. tagen omkring 1907 och visar bygget av en arbetarbostad vid järnvägen i Kallhäll.

Helt otroligt att man letat rätt och sparat undan alla dessa bilder för framtiden, det kommer säkert att uppskattas av många och det var faktiskt väldigt roligt att se hur t.ex. min gamla småskola såg ut kring år 1920, vilket ni också kan se nu här nedanför.



Det har onekligen hänt mycket under åren och efter en stunds letande i bildarkivet lyckades jag också hitta en flygbild över området där jag bor, fast det är ju taget ett antal år innan våra radhus byggdes och som ni ser var det bara en stor äng då.


Jag "hann" ju inte riktigt kolla alla bilder i går kväll, det fanns ca. 10.000 stycken, så jag lär nog ha anledning att göra fler besök på den hemsidan framöver... med lite tur... *fnissar* ...kanske man kan hitta en gammal bild på sig själv i någon skola ;-)

Ha en bra dag !

1 kommentar:

Anonym sa...

Gud vad häftigt...
Historia är rätt roligt ändå när man tänker efter.
Fasst det tyckte jag inte i skolan direkt.

Ha en bra dag
kram kram