2008-05-12

Sevärdheter...

Trots ett underbart väder i helgen tillbringade jag både lördags- och söndagskvällen framför TV:n... fick hem ett några filmer med posten i fredags och jag drog därför ner rullgardinerna... mörkla precis hela vardagsrummet... och drog igång filmerna...

Först ut... i lördags... var "Darjeeling Limited"... en härlig film från 2007 av Wes Anderson... ni vet, han som bland annat gjort filmer som "Rushmore", Royal Tenenbaums" och "Life Aquatic"

Filmens handling: Tre bröder som inte pratat med varandra på över ett år ger sig ut på en spirituell resa genom Indien... allt i ett försök att återfå kontakten med varandra.

Deras sökande spårar snart ur (av orsaker som bl.a. involverar receptfria smärtstillande tabletter, stark Indisk hostmedicin och pepparspray) och de blir strandade mitt i öknen med elva lustiga resväskor, en skrivare och en lamineringsmaskin... och en helt ny resa tar form.

Mitt betyg: 4 av 5

Film nummer två... den som fick fylla gårdagskvällens TV-ruta var "Fjärilen i glaskupan"... en mycket gripande film från 2007 av Julian Schnabel, vald till Bäste regissör i Cannes 2007.

Filmens handling: Jean-Dominique Bauby är franska Elles:s mycket framgångsrika chefredaktör. Han vältrar sig i sin egen succé och stormtrivs i strålkastarljuset.

Men en decemberdag... så förändras hela livet totalt... när han får ett slaganfall och vaknar upp förlamad på ett sjukhus. Det enda han kan röra är sitt vänstra öga. Målmedveten börjar han öva sig... på att enbart kommunicera genom att blinka med sitt ena öga.

"Fjärilen i glaskupan" är den otroliga men sanna historien... och som baseras på den självbiografi, som Jean-Dominique lyckats diktera med sitt ena öga. Det är en gripande film om en människas mod och optimism från något som kunde vara den mörkaste botten.

Mitt betyg: 5 av 5

Så... då kastar jag den tomma popcornpåsen för denna gång... har väl ett par filmer till som ligger och väntar... så det är ju inte helt omöjligt att det kommer några rader om dessa också...

Ha en bra start på veckan !

//Tierra

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fjärilen i glaskupan har jag planerat att se ett tag men inte fått tummen ur. Men senast blev det en stund med en Barbiefilm...inte fy skam. Åtminstone när man får njuta av sin dotters totala nöjdhet och lycka. I övrigt lämnar Barbie en hel del att önska.....
Skaffa dig en bra start på veckan du också!
kram

Anonym sa...

Film nummer 2...gick den på tv? Var den fransk?
Du har beskrivit filmerna jättefint och jag har lust att se dem båda! Kram