2006-12-22

Snart jul igen...

Nu e det jul igen i både slott å koja
Över hela landet drar en kollektiv noja
Det pyntas, sjungs å skickas fåniga kort
Öh, jesus, se nu va du har gjort
För om du inte blivit född hade vi sluppit den högtid
Med tomtar, lutfisk och kvalmig med glögg
Vid nån risig gran och som ackompanjemang
Får man överdoser utav bjällerklang

Å när dom återigen rullar Kalle Ankas spratt
Till mer gråt än skratt, ja då vet man att:

Nu e det jul igen, jul igen
Nu e det jul igen, jul igen

Man menar ju att julen den är till för dom små
Men jag minns när jag var liten det var en mardröm redan då
Vid fem hade dom väckt en
Å vid tolv kom hela släkten
Min morfar å min faster å hennes man med andedräkten
Dom tvinga en till dans
Å en massa annat trams
Å sen gräla dom om vikten av att - hålla sams
Jag hade önskat mig deg å
Kanske lite lego
Men trots allt smussel fick jag bara några pussel

Visst är julen hell men jag står ändå leende
Å skrattar åt riter och sinnesjukt beteende
För här finns inte plats för nån variation
Trots att tomten å hans anhang borde gå i pension

Alltid samma terror år efter år
Och ens enda tröst är att ta sig en tår

Så man tar snaps efter snaps
Å man rubblar hem
När man blir packad som NK den 23:e december

Så när man griper om dasset som en chaffis sin ratt
Å suckar matt
Ja då vet man att:

Nu e det jul igen, jul igen
Nu e det jul igen, jul igen

Ta det gurra...

Ååå när grannen står och ylar som en skållad katt
Nåt om stilla natt
Ja då vet man att:

Nu e det jul igen, jul igen
Nu e det jul igen, jul igen
Nu e det jul igen, jul igen
Nu e det jul igen, jul igen


"Jul igen"
Just D

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Tierra!

Ja, nu är det jul igen, onekligen!

Du är inte ensam om att känna avsaknad av julstämning. Till & från känner jag det, jag med, liksom så många andra.

Ute står träden nakna och den lilla frost som lurar, räcker inte till uppmuntran av julstämningen.

Men det gör barnen! De sprudlar av liv och den förväntansfulla glimten i ögonen släpper stjärnor i stort barns hjärta (mitt) och plötsligt är det ganska härligt ändå.

Vill, såhär dan-före-dan före-dopparedan... ;o) tillönska dig och din familj en riktigt God Jul och Ett Gott Nytt År!

Julkram från Camilla