2006-02-19

Tierra på en skoter...


Go´kväll !!

Vilken härlig resa ! Det här var nog bland det roligaste man kan göra med kläderna på ;-) Sitter nu denna söndagskväll och försöker samla ihop tankarna för att berätta lite om min (och några av mina arbetskompisars) resa till Lycksele nu i helgen.

Vi startade resan i fredags ute på Arlanda där vi klev ombord på ett av Skyways flygplan med destination Lycksele och efter en kortare mellanlandning i Arvidsjaur kom vi så fram. Det måste vara en av Sveriegs minsta flygplatser, den i Lycksele, för själva stationsbyggnaden var bara lite större än en ordinär villa i Stockholmstrakten... fast med ett trafikledartorn på taket förstås.

Efter att ha blivit hämtade med buss och sedan körda till våra stugor på Ansia Turistanläggning, där vi checkade in lite snabbt, kördes vi vidare ut till en närbelägen sjö där den första överraskningen väntade. Några ur, den mycket motorintresserade lokalbefolkningen, hade tillfrågats om de ville visa upp sina trimmade "rallybilar" och det gjorde de givetvis gärna.

I tur och ordning fick vi allihop åka med ett varv runt en lång plogad bana på sjöns is i en rejält vässad "gammal" Audi 80 med hela 400 hk, turbo och riktigt häftiga rallydäck med dubbar stora som mindre spikar... Det var verkligen en upplevelse utan dess like, enligt bilens ägare har han lyckats klara av att köra bilen 0-170 km/timme på bara 7 sekunder... så nog fanns det kraft i den motorn allt :-)

Efter detta väntade en god gemensam middag och lite gott att dricka i turistanläggningens mysiga och mycket trevliga restaurang, vilken för övrigt liknade en gigantisk lappkåta. Eftersom det väntade mer motorbaserade aktiviteter på lördagsmorgonen blev det inte direkt någon stort festande och drickandet stannade också på en lagom nivå. Jag kom faktiskt i säng redan vid 11-tiden och fick därmed en välbehövlig vila inför lördagen.

Lördagsmorgonen inleddes ganska tidigt med en god och närande frukost innan det var dags att dra på sig lite extra varma kläder, -24 grader utanför dörren, och ta sig ner mot byggnaden där alla skotrar redan stod pakerade utanför. Efter ett snabbt ombyte till skoteroverall, skoterkängor, rejäla hanskar och hjälm var det så dags att ge sig av.

De första 2-3 milen gick väl inte så fort men allt eftersom vågade vi pressa upp skotrarna lite mer när vi körde efter skoterlederna och över olika sjöar. Lagom till lunch hade vi klarat av ca. 6 mil och medans våra skoterguider satte på lunchmaten över den öppna elden så fick vi fria "händer" med skotrarna och kunde vara fram & tillbaka över sjön som "skållade råttor". Det var en enormt häftig känsla att blåsa fram i 80 km/timmen över all den mjuka snön ovanpå sjöns is.

Efter en mycket god köttsoppa (på älg) med klimp, tunnbröd, en lättöl och en kopp kaffe var de så dags att fortsätta skoterkörandet och det var en markant skillnad på hur mycket fortare det gick nu när folk fått lite känsla för det hela. Vi åkte ungeför lika mycket till och när vi till slut kom tillbaka, till byggnaden där skotrarna skulle parkeras, visade de flestas avståndsmätare att vi kört totalt ca. 12 mil under dagen.

Det var väldigt trist av behöva sluta köra då och jag vet att det var fler än jag som redan börjat fundera på hur man ska få möjlighet att köra skoter igen, så snart det bara är möjligt. Med tanke på den kyliga dagen som varit och vår långa, bitvis riktig skakiga, skotertur så var det nu bastu, dusch och bad i en vedeldad tunna som gällde.

Helt underbart var det... att sitta där, utomhus med lite istappar i håret, en kall öl i handen och hela kroppen nedsänkt i 38-40 gradigt vatten. Verkligen skönt efter en lång och enormt trevlig upplevelse i naturen på skotern, dessutom vill jag rikta ett stort TACK till våra skoterguider ! Utan dessa hade det inte varit lika kul eller fungerat lika bra.

Lördagskvällen avslutades med en stor gemensam middag och precis som dagen innan fick vi väldigt god mat, om jag minns rätt var det ungsstekt röding med passerad potatis och grönsaker. För dem som sedan hade ännu lite ork kvar fanns möjligheten att besöka Lyckseles enda nattklubb på Hotell Lappland men jag tror att många, liksom jag, var alldeles för trötta & slut efter dagens skoterfärd och det fick bli en relativt tidig kväll för mig denna dag också... tror att klockan precis passerade midnatt när jag kröp ner under täcket och slocknade.

Söndagen innebar inte några direkt planerade aktiviteter, så jag och ett par kollegor passade på att ta en promenad bort till en stor isskulptur som växer fram på Ume Älvens strand. Den skapas genom att de låter vatten spruta ut som på en fontän men p.g.a. kylan där uppe så fryser det givetvis till is och därför har den nu skapats en ca. 40 meter högt istorn.

Efter en snabb, och mycket god, lunch vid 12-tiden var det så dags att kliva på bussen igen kl. 13 för vidare transport till Lycksele Flygplats och planet hem till Stockholm. Det finns givetvis massor av kul saker att berätta mer om när det gäller denna helg men varken tiden eller min ork räcker till just nu så ni får nöja er med detta "sammandrag" samt att jag nu också lagt ut ett 80-tal bilder i mitt galleri. Länken dit hittar ni här till höger.

Oj... nu sitter jag nog mest här och gäspar, känner mig dessutom ganska "mörbultad" i kroppen efter de där 12 milen på snöskoter i den underbara Norrlänska naturen och jag vill bara avslutningsvis säga, framförallt till några av er... Jag har nu förlorat mina ev. fördomar om Norrland, det är riktigt kul där uppe och människorna är både pratsamma & trevliga ;-)

God Natt !

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hi hi hi
Det brukar väl vara så att Norrlänningar har fördommar mot Stockholmare också. Hoppas deras fördommar försvann nu också då...efter att ha träffat dej ...*blink*

Kram på dej och ha en bra start på veckan.

Annika sa...

Kul!
Jag skulle också vilja köra skoter nångång.
Ett av mina drömresemål är faktiskt Ishotellet i Jukkasjärvi.

Anonym sa...

Lät som om min herre haft ännu en trevlig helg...Good for you ! =o)
Jag hade gärna hängt med en sväng på scootern du.. ;o)

Önskar dej en härlig start på veckan o hoppas att vi hinner konversera lite en av dagarna!

Stora kramen!
//Mia

Anonym sa...

Haha va härligt det lät!! Var inne och läste efter helgen du var men hann inte skriva något inlägg så det gör jag nu istället =) ...det låter verkligen som om ni hade det toppenroligt! Vilket "vildmarksliv" - det är så himla skönt att vara ute i friska luften och hitta på saker.

Två helger med riktigt riktigt spännande aktiviteter - det är inte dåligt !! En bra inledning på det nya året tycker jag =) *hi*
Hoppas att du nu kan förgylla även denna helgen, trots att det blir till o stanna hemma ;o)

Ha det gott!!!
Kram