2008-08-01

"Vingen"

Jag hörde den här underbara texten läsas upp i ett TV-program förra veckan... som handlade om CP-skadade Jesper Odelberg... och den måste jag bara få återge här... och nu...
-----------------------------------------------------------------------

"Vi går alla omkring med en vinge... som vi inte kan flyga med... som blir till en börda för oss... som vi måste smyga med"

"Vi hade nog kunnat flyga... om inte alla självutnämnda vicevärdar, skolmästare... och alla dom praktiska, taktiska, nitiska, kritiska, anemiska, akademiska felfinnarna med pekpinnarna hade sagt:"

"-Du kan väl inte flyga ! Håll dig på marken, din envingade jävel !"

"Och drömmer du ens om att våga med ett enda vingeslag pröva din flygförmåga så tar vi din vinge en dag !"

"Vi går alla omkring med en vinge, en dröm... en längtan, en sång..."

"Tänk om våra vingar finge flyga tillsammans en gång !"

"Om du ser en vinge... flaxa över taken... ska du inte springa hem och bli nervös... du ska bara stanna..."

"Och begrunda saken... och sen tänka:"

"Där är en som sluppit lös !"


----------------------------------------------------------------

Text: "Vingen" Kent Andersson - skådespelare, dramatiker och författare

Och med dessa mycket tänkvärda ord... så ber jag om att få tillönska er alla en riktigt TREVLIG HELG !

//Tierra

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Tierra! Jättekul att du tittade in. Just idag gör jag faktiskt comeback på bergmania.se, efter 7 månaders uppehåll. Har ju bloggat på Kanal 100 i sommar och kände att jag har saknade det.

Jag ska inte vara med på bokbordet i år, men däremot på den stora bokmässan i Göteborg i september. Trodde förresten att du hade lagt ner bloggandet i våras, men nu när jag ser att du är i full aktivitet får jag registrera dig på nytt i min RSS-läsare. Ha det jättebra och lycka till med det nya uppdraget. Varma hälsningar Thor-Björn.

Anonym sa...

Underbar text!

Trevlig helg (fast halva har gott...)

a.

Anonym sa...

Ja som sagt, det är verkligen tänkvärt. Särskilt fäste jag mig vid meningen: "Tänk om våra vingar finge flyga tillsammans någon gång!"
Det är mycket som skulle bli både bättre och enklare om man gjorde det tillsammans.