2006-04-13

Fjädrar i riset

God morgon !

Så var det då Skärtorsdag... Snart dags för det årliga äggkalaset (läs: frosseriet) och det är bara denna arbetsdag kvar innan det är dags för HELA fyra dagars ledighet, d.v.s. ledighet från JOBBET... det innebär dock inte mindre att göra ;-)


Om nu någon skulle (mot förmodan) ha glömt bort varför det heter Skärtorsdag så kan jag berätta följande:

Skärtorsdagen är en högtidsdag som infaller torsdagen före påsk, dagen före långfredagen. Denna dag firar kristenheten att Jesus instiftade nattvarden.

Namnet kommer av "skära" som förr betydde "tvätta", vilket syftar på att Jesus tvättade lärjungarnas fötter före deras sista måltid.

Vid Skärtorsdagskvällens mässa kläds i regel altaret av efter avslutad nattvard; ljus, blommor, vaser, dukar, allt bärs bort. Den gudstjänstfirande församlingen kan be Psaltaren 22, "De delade mina kläder mellan sig". Altaret står bart och utblottat som Kristus denna natt.

Skärtorsdagen är enligt folktron även den dag då häxorna begav sig till Blåkulla. Numera går utklädda barn omkring bland grannarna och med tecknade kort önskar glad påsk och hoppas på lite proviant för blåkullafärden i form av godis.


Jag har inte hunnit kolla hur vädret kommer bli resten av helgen men just nu är det riktigt grått & trist här i Stockholm och det duggregnade när jag åkte hit till jobbet. Avslutar denna bloggning med att önska Er alla en riktigt...


GLAD PÅSK !


P.S.
Stort TACK till Mia för bilden i början av inlägget ;-)



9 kommentarer:

Anonym sa...

Glad Påsk!!!!!!!

Anonym sa...

Glad Påsk önskar jag dig..
Kanske inte hinner in något mer före påsk..
Stor påsk kram från Nicki m fam..

Anonym sa...

Ja visst var det en klämmig bild du??? ;o) Det tyckte jag med...

Bamsestora Påskkramar till dej o de dina!

Vila nu upp dej o ha det riktigt gott o påskigt...=o)

//Mia

Anonym sa...

Hej ;-)

Underbart att se fjäderriset igen ... hade helt glömt bort denna bild ... trots att jag förra
året bestämde mig för att minnas den till denna påsken.

GLAD PÅSK!

Anna-Lys

Anonym sa...

Hej Tierra! Tack för titten. Önskar även dig en jätteskön och avkopplande påskhelg. Många hälsningar Thor-Björn

Anonym sa...

Hejsan vännen,

Du har såna härliga bilder till dina inlägg - riktigt träffsäkra ;o) ...skratt förlänger ju livet, och i helgen dubblar jag (och många med mej) dosen eftersom hög konsumtion av ägg gör detsamma... ;o)
Hoppas att pilarna redde ut sig och började peka något iväg från dej efter onsdagen...och jag hoppas verkligen att du får phusta ut och känna att du faktiskt är ledig i helgen!! Gör inget onödigt - ta det bara lugnt, det är du värd!
Stor påskkram //Amo =)

Anonym sa...

He!
Fin fjäder i riset-variant!
Kanske skall testa den nu i helgen.
Bara inte gårdstomten får för sig att det är JUL när han ser gröten - och blir sur får att jag stuckit fjädrar i den!
Ha nu en riktigt skön påsk!

Anonym sa...

ja, den bilden fick jag med, den är helt toppen! Som ett alternativt påskkort! Önskar dig en glad påsk! Kram!

Anonym sa...

Glad påsk vännen. Stor kram på dej ;)