2009-10-02

Lätt överdrivet ?

Följande lilla mail fanns i mailboxen i morse... och på min dators tangentbord låg ett litet "kit" med rengöringsmaterial...

Är det INGEN annan, mer än jag... som tycker att detta nog nu börjar gå viss överdrift ??

"Hej i influensatider!

Nu är det hög tid att komplettera handspriten på toaletterna med rengöring av våra egna tangentbord och mobiltelefoner i dessa stundande influensatider.

Datorer och telefoner kryllar av bakterier. Kontorsdatorer kan innehålla mycket mer bakterier än en vanlig toalett, enligt en amerikansk undersökning som refereras i tidningen Computer Sweden.

Mirkobiologerna vid University of Arizona hade på vissa av de undersökta datorerna funnit upp till 400 gånger fler bakterier än på toaletten…

…På ert skrivbord på kontoret i Kista har ni förmodligen upptäckt ett rengöringsset för rengöring av tangentbord, mobiltelefon och skärm…

Bakterier bort… fort var det gjort !"
Det är ju ett antal människor som dör, även i Sverige, av vanlig influensa VARJE år... och inte sjutton blir det väl en sådan här hysteri då... eller !?

Dessutom... man kan ju undra... vart tog den där EXTREMT farliga & smittsamma fågelinfluensan vägen ? Den där influensan som gjorde att stora områden runt om i Sverige sprärrades av... så fort någon hittade en död liten gråsparv eller två...

Nej, den influensan "dog" minsann ut snabbt... när de insåg att det knappast gick att spärra av HELA Stockholm... för att några döda svanar hittades i Strömmen...

Nej, jag är övertygad om att vi både behöver och mår bra av ett visst mått av bakterier & virus... att lägga hela livet i handsprit eller knapra antibiotika året om är knappast någon särskilt vettig lösning... definitivt INTE på lång sikt...

Men... det är ju bara min lilla åsikt... och jag tror nog jag står över den där sprutan med vaccin som snart lär anlända i mängder till våra Vårdcentraler runt om i landet...

Ge vaccinet bara till dem som verkligen behöver... och ta resten av pengarna och köp istället medicin som sedan kan skickas ner till något U-land... de behöver mediciner mot olika sjukdomar mycket bättre än vi...

//Tierra


Fotot är lånat från Nätet

1 kommentar:

Anna sa...

Men jaaa! Jag är trött på tjatet om handsprit och sånt. Dessutom förstår folk ju inte att du kan sprita hur mycket du vill, och rasera renheten i samma sekund som du öppnar toalettdörren för att gå ut.

Ramlade in här via nån länk hos nån annan jag ramlade in till. Ha det bra! :)