2006-09-07

Sista delen...

Morning !

Dags att avsluta berättelsen om sommaren semesteräventyr och jag ger mig därför raskt in på...

Del 3.

Vaknade i tältet, strålande solsken och Arvidsjaur visade verkligen upp sin bästa sida innan det var dags att packa ihop och ge sig av, återigen via Inlandsvägen, mot Östersund för vidare färd till Åre.

Kul det där med att åka runt så där, man passerar så många olika platser och orter som man känner igen namnet på men aldrig varit i eller sett tidigare. Ta bara t.ex. orter som
Storuman, Vilhelmina eller Strömsund... hur många av er har varit där ?

Till slut, efter en ganska så dryg bilkörning kom vi så fram till Åre, givetvis också efter att ha passerat Östersund, och vi lyckdes efter lite letande få tag på en både enkel & billig stuga som passade våra behov. Till yngsta dotterns förtjusning gick också ett par hästar lösa alldeles inpå husknuten.

Kvällen tillbringades inne i Åre centrum och efter en bit mat på en trevlig restaurang blev det till slut dags att krypa till kojs i stugan... för nästa dag väntade Åre Mountain Mayhem !

Åre Mountain Mayhem är Norra Europas största event för downhill- och freeridecykling. Under veckan samlas uppåt tusen entusiaster från hela Europa för att cykla och hänga med andra intresserade, helt enkelt ha en cool cykelvecka. Åreskutan bjuder på en stort antal cykeltrails, från det mest tekniska och extrema till snabbrullade stigar.

I avvaktan på att tävlingarna skulle starta hann vi även med en tur upp på Åreskutans topp, 1.420 meter över havet. Vilken utsikt ! Efter att kameran fått arbeta lite här också var det sedan dags att ta sig ner igen och titta på de duktiga (och smått galna) killarna och tjejerna som genomförde sina akrobatisk hopp på cykel, vilka var mycket skickligt utförda... i de flesta fallen ;-)

Nästa dag var det så dags att ge sig av hemåt och efter ett besök på Åre Chokladfabrik var det bara att påbörja färden hem, först till Östersund (igen) sedan via Sundsvall, Söderhamn, Gävle, Uppsala och till slut Stockholm.

Detta får avsluta min lilla redovisning av årets semester... Bilder från mycket av det jag skrivit om finns i mitt galleri (länk till höger) och det är bara att titta där om ni vill se mer :-)


Ha en bra dag oavsett var ni är !

Foto: Tierra

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Tierra.. Börjar med att tala om att jag löste problemen på min sida själv.. Du kan läsa om det i mina två senaste bloggar.. det innebar att jag fick slänga den bloggen du skrev i häromdagen..
Och nu till din semester.. Låter underbart i mina öron för jag har varit på alla platser du beskriver.. Har åkt från Riksgränsen i norr ner till malmö många gånger.. det är toppen vi har massor av fina ställen i vårt avlånga land.. men jag har gjort detsamma i norge danmark och tyskland.. Tror jag ska börja ladda upp lite sådana foton i mina album också.. Har inte tänkt på det förrut..
Nu ska jag med nöje gå och titta på dina foton.. kram Nicki

Anonym sa...

Storuman,där har jag varit..
Härliga forsar o fiska i..
Men dem där knotten kan jag vara utan,hade en hel drös efter mig när jag va där.